Święto „rāmen”, czyli wielozmysłowa uczta Jūzō Itamiego

Krzysztof Loska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Loska przedstawia analizę i interpretację filmu Tanpopo (1985) Jūzō Itamiego, sytuując swe rozważania na obszarze tzw. food studies. Jak zauważa, wybierając jedzenie jako temat swojego filmu, Jūzō Itami postanowił zmierzyć się z kultem „japońskości”, obnażyć iluzję homogenicznej kultury przez zwrócenie uwagi na elementy, które nie pasują do tego uproszczonego i jednowymiarowego wizerunku Japonii. Chodziło mu o pokazanie, że każdy posiłek – podobnie jak naród – jest złożony ze składników różnego pochodzenia, że nie ma całości bez poszczególnych części. Analiza rozmaitych kontekstów tego filmu, jego dygresyjnej i wielowątkowej struktury, relacji między bohaterami oraz zawartych w filmie licznych metafor kulinarnych prowadzi autora do konstatacji, że wątki kulinarne służą reżyserowi jako narzędzie krytyczne, ponieważ pozwalają na obnażenia resztek feudalnego porządku, absurdalności rytuałów życia społecznego, a przede wszystkim nieuzasadnionego poczucia wyższości Japończyków nad innymi narodami.


Słowa kluczowe:

Jūzō Itami, food studies, Japonia

Ashkenazi, M. “Food, Play, Business, and the Image of Japan in Itami Juzo’s Tampopo”. W: Reel Food. Essays on Food and Film, red. A. L. Bower. London - New York: Routledge, 2004.
  Google Scholar

Edensor, T. Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, tłum. A. Sadza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2004.
  Google Scholar

Iles, T. “„Tampopo”: Food and the Postmodern in the Work of Itami Jūzō”. Japanstudien 12 (1) (2001).
DOI: https://doi.org/10.1080/09386491.2001.11827251   Google Scholar

Tomaszewska-Bolałek, M. Tradycje kulinarne Japonii. Warszawa: Hanami, 2006.
  Google Scholar

Welsch, W. „Tożsamość w epoce globalizacji – perspektywa transkulturowa”, tłum. K. Wilkoszewska. W: Estetyka transkulturowa, red. K. Wilkoszewska. Kraków: Universitas, 2004.
  Google Scholar

Wilkoszewska, K. „Wizualna poezja – poetyckie malarstwo”. W: Estetyka japońska. Słowa i obrazy, red. K. Wilkoszewska. Kraków: Universitas, 2005.
  Google Scholar

Yoshimoto, Nijō. „Pieśń wiązana – zapiski prowincjusza”, tłum. K. Olszewski. W: Estetyka japońska. Słowa i obrazy, red. K. Wilkoszewska. Kraków: Universitas, 2005.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-12-31

Cited By / Share

Loska, K. (2017) „Święto «rāmen», czyli wielozmysłowa uczta Jūzō Itamiego”, Kwartalnik Filmowy, (100), s. 205–212. doi: 10.36744/kf.2000.

Autorzy

Krzysztof Loska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Profesor Uniwersytetu Jagiel­lońskiego, dyrektor Instytutu Sztuk Audiowizual­nych tamże, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami, redaktor naczelny „TransMissions: Journal of Film & Media Studies”. Zajmuje się kulturą japońską i historią filmu. Autor stu kilkudziesięciu publikacji naukowych, w tym dwunastu książek, m.in. Dziedzictwo McLuhana - między nowoczesnością a ponowoczesnością (2001), Hitchcock: autor wśród gatunków (2002), David Cronenberg: rozpad ciała, rozpad gatunku (2003, wspólnie z A. Pitrusem), Tożsa­mość i media. O filmach Atoma Egoyana (2006), Poetyka filmu japońskiego (2009), Kenji Mizogu­chi i wyobraźnia melodramatyczna (2012), Nowy film japoński (2013), Mistrzowie kina japońskiego (2015), Postkolonialna Europa: etnoobrazy współ­czesnego kina (2016).



Statystyki

Abstract views: 99
PDF downloads: 44


Licencja

Prawa autorskie (c) 2017 Krzysztof Loska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.