The Rāmen Festival, or Jūzō Itami’s Multisensual Feast

Krzysztof Loska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

Loska presents the analysis and interpretation of the movie Tanpopo (1985) by Jüzö Itami, situating his reflections in the area of the so-called food studies. He notes, that by choosing food as a subject of his film, Jüzö Itami decided to face the cult of “Japaneseness”, and ex­pose the illusion of homogeneous culture by drawing attention to elements that do not fit into this simplified and one-dimensional image of Japan. He wanted to show that every meal - just like a nation - is composed of ingredients of various origins, and that there is no whole without individual parts. The analysis of various contexts of this film, its digressive and multithreaded structure, relations between characters and the culinary metaphors con- tained in the film lead the author to the conclusion that the culinary threads serve the director as a critical tool, because they allow him to expose remnants of feudal order, absurdity of social life rituals, and above all, the unjustified sense of superiority of the Japanese over other nations.


Keywords:

Jūzō Itami, food studies, Japan

Ashkenazi, M. “Food, Play, Business, and the Image of Japan in Itami Juzo’s Tampopo”. W: Reel Food. Essays on Food and Film, red. A. L. Bower. London - New York: Routledge, 2004.
  Google Scholar

Edensor, T. Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, tłum. A. Sadza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2004.
  Google Scholar

Iles, T. “„Tampopo”: Food and the Postmodern in the Work of Itami Jūzō”. Japanstudien 12 (1) (2001).
DOI: https://doi.org/10.1080/09386491.2001.11827251   Google Scholar

Tomaszewska-Bolałek, M. Tradycje kulinarne Japonii. Warszawa: Hanami, 2006.
  Google Scholar

Welsch, W. „Tożsamość w epoce globalizacji – perspektywa transkulturowa”, tłum. K. Wilkoszewska. W: Estetyka transkulturowa, red. K. Wilkoszewska. Kraków: Universitas, 2004.
  Google Scholar

Wilkoszewska, K. „Wizualna poezja – poetyckie malarstwo”. W: Estetyka japońska. Słowa i obrazy, red. K. Wilkoszewska. Kraków: Universitas, 2005.
  Google Scholar

Yoshimoto, Nijō. „Pieśń wiązana – zapiski prowincjusza”, tłum. K. Olszewski. W: Estetyka japońska. Słowa i obrazy, red. K. Wilkoszewska. Kraków: Universitas, 2005.
  Google Scholar


Published
2017-12-31

Cited by

Loska, K. (2017) “The Rāmen Festival, or Jūzō Itami’s Multisensual Feast”, Kwartalnik Filmowy, (100), pp. 205–212. doi: 10.36744/kf.2000.

Authors

Krzysztof Loska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Profesor Uniwersytetu Jagiel­lońskiego, dyrektor Instytutu Sztuk Audiowizual­nych tamże, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami, redaktor naczelny „TransMissions: Journal of Film & Media Studies”. Zajmuje się kulturą japońską i historią filmu. Autor stu kilkudziesięciu publikacji naukowych, w tym dwunastu książek, m.in. Dziedzictwo McLuhana - między nowoczesnością a ponowoczesnością (2001), Hitchcock: autor wśród gatunków (2002), David Cronenberg: rozpad ciała, rozpad gatunku (2003, wspólnie z A. Pitrusem), Tożsa­mość i media. O filmach Atoma Egoyana (2006), Poetyka filmu japońskiego (2009), Kenji Mizogu­chi i wyobraźnia melodramatyczna (2012), Nowy film japoński (2013), Mistrzowie kina japońskiego (2015), Postkolonialna Europa: etnoobrazy współ­czesnego kina (2016).



Statistics

Abstract views: 62
PDF downloads: 24


License

Copyright (c) 2017 Krzysztof Loska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.