Między upokorzeniem, nudą a męczeństwem – Jeana-Luca Godarda portrety filmowców
Abstrakt
Mazierska pisze, że filmowiec jako główny bohater pojawił się w filmie Godarda zaledwie cztery lata po jego debiucie, a postać ta pojawia się i znika w twórczości twórcy Do utraty tchu do dziś. Według Mazierskiej filmowiec to jedna z dwóch profesji, jakie najczęściej wykonują bohaterowie Godarda. Drugą jest prostytucja. Godard zdaje się dostrzegać wiele podobieństw między nimi. Reżyseria i pisanie scenariuszy to rodzaj handlu. Prostytucja przedstawiona przez Godarda to próba odkrycia przez człowieka tego, czego nie da się sprzedać – w przeciwieństwie do tego, co można dać światu. Biedni artyści oddają światu wszystko, są posłusznymi narzędziami w rękach producentów, technologii i publiczności.
Słowa kluczowe:
Jean-Luc Godard, prostytucja, filmowiecBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Ewa Mazierskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire Wielka Brytania
Filmoznawca, krytyk filmowy, wykłada na Wydziale Historii Sztuki University of Central Lancashire w Preston i Szkole Telewizyjnej (Wlk. Brytania). Autorka książek m.in. Peter Greenaway (1991), Jim Jarmush (1992), Człowiek wobec kultury - James Ivory i jego filmy (1999), Uwięzienie w teraźniejszości i inne postmodernistyczne stany. Twórczość Wonga Kar-Waia (1999).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Ewa Mazierska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ewa Mazierska, Niedyskretny urok seriali w epoce streamingu , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Ewa Mazierska, (Bez)sens życia we wczesnych filmach Wojciecha Jerzego Hasa , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Ewa Mazierska, Ożywianie obrazów: „Edvard Munch” (1974) Petera Watkinsa i „Pasja” (1982) Jean-Luca Godarda , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)
- Ewa Mazierska, Kino bezpośrednie w soczewce Mirosława Przylipiaka , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Ewa Mazierska, Między przeszłością a przyszłością, Polską i Japonią: heterotopie „Avalonu” , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Ewa Mazierska, Rewizje historii Polski a „miękka awangarda” filmowa lat sześćdziesiątych , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Ewa Mazierska, W pułapce mediów , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Ewa Mazierska, Dezerterzy, święci, tyrani i „kreciki”. Obraz ojca w polskim i czeskim kinie postkomunistycznym , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów
- Ewa Mazierska, Postmodernistyczny Blackpool , Kwartalnik Filmowy: Nr 52 (2005): Kino brytyjskie (cz. I)
- Ewa Mazierska, Uwiedziona przez obraz , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji