Telewizyjny palimpsest
Abstrakt
Kita zastanawia się nad naturą przestrzeni we współczesnym świecie. Problem ten widzi w dwojaki sposób: przestrzeń jest albo przedmiotem analizy, albo jej narzędziem, a w tym drugim przypadku jest metaforą poznawczą dla badań nad kulturą. Analiza Kity dotyczy idei przestrzeni w rozumieniu Deleuze’a, Burgessa, Jamesona i Pierre’a Levy’ego. Kita interesuje się jednak przestrzenią zorganizowaną medialnie (telewizyjną, komputerową i wideo) lub przestrzenią medialną (np. przestrzenią generowaną komputerowo) i przestrzenią zmediatyzowaną (tj. przekształconą zgodnie z możliwościami technologii medialnej). Organizacja przestrzeni i sposób istnienia w niej człowieka są ważnymi wyznacznikami zmiany kulturowej.
Słowa kluczowe:
przestrzeń, media, telewizjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Barbara Kitakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Adiunkt w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach UŚ w Katowicach.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Barbara Kita

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Barbara Kita, W parku sekwoi. Hitchcock/Marker/Godard , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Barbara Kita, Wyspa ruin. Pęknięty pejzaż Hashimy , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Barbara Kita, Twarze i pejzaże. Rekonesans , Kwartalnik Filmowy: Nr 123 (2023): Tempo i rytm
- Barbara Kita, „Historie kina” JLG. Historia XX wieku, metodologia sztuki i teoria kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Barbara Kita, W postkolonialnej Europie , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Barbara Kita, Przełomowe filmy w subiektywie Piotra Zawojskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku