Filmowy portret Allena z dwoma aktorami, pisarzami i z refleksjami w tle

Monika Talarczyk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Woody Allen namalował ironiczny autoportret intelektualisty, neurotyka i egocentryka, powielany w wielu filmach. Talarczyk twierdzi, że Allen rysuje autoportret dla dwóch aktorów, lekarza Rosenthala (Martin Landau) i dokumentalisty Cliffa (Allen) w Zbrodniach i wykroczeniach. Zderzenie tych dwóch postaci ilustruje zmagania z formą filmową. Ta autotematyczna fabuła stanowi fundament dla filozoficznych i moralnych rozważań. Allen uważa, że komedia, ironia i sarkazm to jedyne sposoby na radzenie sobie ze złożonością i absurdem współczesnego świata. Tadeusz Konwicki i Jerzy Pilch to dwaj polscy pisarze reprezentujący ten sam rodzaj podejścia, podejście ironicznego outsidera.



Słowa kluczowe:

Woody Allen, Martin Landau, ironia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-06-30

Cited By / Share

Talarczyk, M. (2002) „Filmowy portret Allena z dwoma aktorami, pisarzami i z refleksjami w tle”, Kwartalnik Filmowy, (37-38), s. 156–165. doi: 10.36744/kf.4035.

Autorzy

Monika Talarczyk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Dokto­rantka na wydziale filologii polskiej i klasycznej w Zakładzie Filmu i Te­lewizji UAM w Poznaniu.

 



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Monika Talarczyk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.