Filmowy portret Allena z dwoma aktorami, pisarzami i z refleksjami w tle
Abstrakt
Woody Allen namalował ironiczny autoportret intelektualisty, neurotyka i egocentryka, powielany w wielu filmach. Talarczyk twierdzi, że Allen rysuje autoportret dla dwóch aktorów, lekarza Rosenthala (Martin Landau) i dokumentalisty Cliffa (Allen) w Zbrodniach i wykroczeniach. Zderzenie tych dwóch postaci ilustruje zmagania z formą filmową. Ta autotematyczna fabuła stanowi fundament dla filozoficznych i moralnych rozważań. Allen uważa, że komedia, ironia i sarkazm to jedyne sposoby na radzenie sobie ze złożonością i absurdem współczesnego świata. Tadeusz Konwicki i Jerzy Pilch to dwaj polscy pisarze reprezentujący ten sam rodzaj podejścia, podejście ironicznego outsidera.
Słowa kluczowe:
Woody Allen, Martin Landau, ironiaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Monika Talarczykkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Doktorantka na wydziale filologii polskiej i klasycznej w Zakładzie Filmu i Telewizji UAM w Poznaniu.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2002 Monika Talarczyk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Monika Talarczyk, Restart Stowarzyszenia Miłośników Filmu Artystycznego , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Monika Talarczyk, Zjazd Filmowy w Wiśle w pełnym świetle nauk pomocniczych , Kwartalnik Filmowy: Nr 129 (2025): Trauma