Po czyjej jesteś stronie? Ken Loach jako autor i nie-autor
Abstrakt
Ken Loach reprezentuje nietypowy rodzaj autorstwa – całkowicie oddaje swój film ludziom, których portretuje i których chce wspierać, a tym samym wyrzeka się tytułu „Mistrza”. Jako zdeklarowany socjalista wierzy w swoją misję filmowca: kino powinno dotyczyć nas, ludzi, nie powinno wiązać się z wyzyskiem i konsumpcjonizmem. Chociaż filmy tego reżysera pod względem stylu, estetyki i problematyki rozpatrywać można jako przynależne do realizmu społecznego i chociaż sam Loach nie chce być traktowany jako autor, jego autorska sygnatura zdaje się bardzo silna i wyrazista. Paradoksalnie sygnatura ta ujawnia się w momentach, w których Loach przestaje reżyserować, ale raczej podąża za sytuacją i pozwala scenie rozwijać się w jej własnym kierunku. Tak dzieje się w przypadku Kesa, kiedy Billy opowiada w klasie o swoim sokole, czy w Ziemi i Wolności, kiedy żołnierze brygad międzynarodowych wraz z hiszpańskimi chłopami dyskutują o kolektywizacji ziem. Kosińska próbuje opisać ten szczególny rodzaj autorstwa – Ken Loach jawi się jako reżyser, dla którego ludzi i ich problemy stanowią najszlachetniejszy materiał filmowy, a solidarność danej społeczności zdaje się jedyną drogą walki z opresyjnym systemem.
Słowa kluczowe:
Ken Loach, kino autorskie, realizm społecznyBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Karolina Kosińskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Absolwentka kulturoznawstwa (specjalność filmoznawcza) w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracę magisterską dotyczącą form buntu w kinie brytyjskim obroniła pod kierunkiem prof. dr. hab. Tadeusza Lubelskiego w 2002 roku. Od 2003 roku redaktorka „Kwartalnika Filmowego”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Karolina Kosińska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Karolina Kosińska, Architektura, urbanistyka i wspólnota – „Byker” Sirkki-Liisy Konttinen , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Karolina Kosińska, „To jest twój człowiek – idź z nim”. O zakłóconej identyfikacji w filmach Alana Clarke’a , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Karolina Kosińska, Afektywne rytmy. Doświadczenie traumy w filmach Alana Clarke’a z lat 80. , Kwartalnik Filmowy: Nr 123 (2023): Tempo i rytm
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 111 (2020): Zmysły i afekty
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna