Po czyjej jesteś stronie? Ken Loach jako autor i nie-autor

Karolina Kosińska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Ken Loach reprezentuje nietypowy rodzaj autorstwa – całkowicie oddaje swój film ludziom, których portretuje i których chce wspierać, a tym samym wyrzeka się tytułu „Mistrza”. Jako zdeklarowany socjalista wierzy w swoją misję filmowca: kino powinno dotyczyć nas, ludzi, nie powinno wiązać się z wyzyskiem i konsumpcjonizmem. Chociaż filmy tego reżysera pod względem stylu, estetyki i problematyki rozpatrywać można jako przynależne do realizmu społecznego i chociaż sam Loach nie chce być traktowany jako autor, jego autorska sygnatura zdaje się bardzo silna i wyrazista. Paradoksalnie sygnatura ta ujawnia się w momentach, w których Loach przestaje reżyserować, ale raczej podąża za sytuacją i pozwala scenie rozwijać się w jej własnym kierunku. Tak dzieje się w przypadku Kesa, kiedy Billy opowiada w klasie o swoim sokole, czy w Ziemi i Wolności, kiedy żołnierze brygad międzynarodowych wraz z hiszpańskimi chłopami dyskutują o kolektywizacji ziem. Kosińska próbuje opisać ten szczególny rodzaj autorstwa – Ken Loach jawi się jako reżyser, dla którego ludzi i ich problemy stanowią najszlachetniejszy materiał filmowy, a solidarność danej społeczności zdaje się jedyną drogą walki z opresyjnym systemem.



Słowa kluczowe:

Ken Loach, kino autorskie, realizm społeczny

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-12-31

Cited By / Share

Kosińska, K. (2007) „Po czyjej jesteś stronie? Ken Loach jako autor i nie-autor”, Kwartalnik Filmowy, (60), s. 183–194. doi: 10.36744/kf.3301.

Autorzy

Karolina Kosińska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Absolwentka kulturoznawstwa (specjalność filmoznawcza) w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracę magisterską dotyczącą form buntu w kinie brytyjskim obroniła pod kierunkiem prof. dr. hab. Tadeusza Lubelskiego w 2002 roku. Od 2003 roku redaktorka „Kwartalnika Filmowego”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Karolina Kosińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.