Między mitem i historią jest realność zła. „Ryś” Stanisława Różewicza

Waldemar Frąc

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Film Ryś Stanisława Różewicza, skoncentrowany na ukazaniu realności zła, znosi  granicę między jego mitycznym wyobrażeniem i historycznym zaistnieniem. Widz w obrazie Różewicza jest konfrontowany z dwoma radykalnymi przejawami zła, opierającymi się na przeciwnych sytuacjach wolności ludzkiej woli. Pierwszy z nich nawiązuje do specyfiki biblijnego mitu „adamickiego”, koncentrującego się na antropologicznych zjawiskach ulegania złu w perspektywie indywidualnej. Drugi, związany z doświadczeniem Shoah, poświadcza nie tylko zło człowieka, ale przede wszystkim ludzi, w swym społecznym, systemowym wymiarze. Wizualna narracja w filmie stanowi  nieustanną  konfrontację obu  tych aspektów realności zła, potwierdzając wzajemne ich uwikłanie, współzależność, niepoddającą się prostej racjonalizacji. Z tej właśnie perspektywy teza o banalności zła wydaje się nie do przyjęcia.


Słowa kluczowe:

Stanisław Różewicz, mit, zło, Holokaust

Arendt Hannah, Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła, tłum. A. Szostkiewicz, Kraków 1998, s. 402.
  Google Scholar

Biblia Tysiąclecia, tłum. zb., Pallottinum, Poznań – Warszawa 1980.
  Google Scholar

Bierdiajew Mikołaj, Sens historii. Filozofia losu człowieka, tłum. H. Paprocki, Wydawnictwo Antyk, Kęty, 2002, s. 128,136.
  Google Scholar

Bonhoeffer Dietrich, Ethik, Chr. Kaiser Verlag, München 1985, s. 226.
  Google Scholar

Hendrykowski Marek, Stanisław Różewicz, Ars Nova, Poznań 1999, s. 100-103.
  Google Scholar

Iwaszkiewicz Jarosław, Brzezina i inne opowiadania ekranizowane, Czytelnik, Warszawa 1987, s. 461, 463, 479, 482.
  Google Scholar

Maszewska-Łupiniak Monika, Rzeczywistość filmowa Stanisława Różewicza, Wyd. UJ, Kraków 2009, s. 155-181.
  Google Scholar

Ricoeur Paul, Symbolika zła, tłum S. Cichowicz, M. Ochab, Instytut Wyd. Pax, Warszawa 1986, s. 16, 222, 233.
  Google Scholar

Stróżewski Władysław, Istnienie i sens, Znak, Kraków 1994, s. 7.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-06-30

Cited By / Share

Frąc, W. (2012) „Między mitem i historią jest realność zła. «Ryś» Stanisława Różewicza”, Kwartalnik Filmowy, (77-78), s. 147–156. doi: 10.36744/kf.2858.

Autorzy

Waldemar Frąc 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwent filmoznawstwa i fi­lozofii UJ, adiunkt w Zakładzie Teorii Filmu w In­stytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, członek redakcji czasopisma Komitetu Nauk o Kulturze PAN „Przegląd Kulturoznawczy”. Opublikował Kino możliwe (2003) oraz artykuły m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Principiach”, „Przeglądzie Kulturoznawczym”, „Ethosie” oraz tomach zbiorowych.



Statystyki

Abstract views: 36
PDF downloads: 13


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Waldemar Frąc

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.