Obiektywizm subiektywnych pragnień. Transcendencja zmysłowości w „Uczcie Babette” Gabriela Axela
Abstrakt
Tekst podejmuje namysł nad dominującym statusem zmysłowości w kulturze współczesnej i wypływającymi stąd konsekwencjami ideowymi. Uczta Babette Gabriela Axela – ascetyczny formalnie obraz – jest w zewnętrznym ujęciu afirmacją owej zmysłowości, a przy głębszym wejrzeniu sproblematyzowaniem przekonania o jej prymacie: ujawniając fundamentalną rolę zmysłowości w konstruowaniu sensu, jednocześnie wskazuje dla niej wewnętrzne granice. Prawdziwe zmysłowe spełnienie wyznacza limes: próbuje ono transcendować samo siebie. Postawa protagonistów ujawnia także wtórność rozróżnień dobrego i złego smaku. Samo różnicowanie kwestii smaku ma być znaczącym przejawem obiektywistycznej aksjologii. Prowadzi ono w konsekwencji do odrzucenia relatywizmu ufundowanego na subiektywności indywidualnych wrażeń. W filmie wciąż przejawia się sposób myślenia objawiający aksjologiczny obiektywizm: prawdziwa sztuka nie zależy od indywidualnych upodobań czy gustów, przekracza to, co subiektywne, i osiąga wymiar artystycznej doskonałości. Film zdaje się nawiązywać do Uczty Platona, ukazując drogę transcendencji, jaka dokonuje się za pośrednictwem zmysłów. W ten sposób wskazane zostały konsekwencje i ograniczenia relatywizmu, który dziś wydaje się szczególnie istotnym wyznacznikiem kultury.
Słowa kluczowe:
Gabriel Axel, zmysłowość, relatywizm, obiektywizmBibliografia
Blixen Karen, Uczta Babette i inne opowieści o przeznaczeniu, tłum. W. Juszczak, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2007, s. 27, 29.
Google Scholar
Nietzsche Fryderyk, Narodziny tragedyi czyli hellenizm i pesymizm, tłum. L. Staff, J. Mortkowicz, Warszawa 1907, s. 46.
Google Scholar
Platon, Uczta, w: tenże, Dialogi, t. 2, tłum. W. Witwicki, Wydawnictwo Antyk, Kęty 2005, s. 77 (210E-211B).
Google Scholar
Tołstoj Lew, Co to jest sztuka?, tłum. M. Leśniewska, Wydawawnictwo Literackie, Kraków 1980, s. 317.
Google Scholar
Welsch Wolfgang, Estetyka i anestetyka, tłum. M. Łukasiewicz, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1997, s. 522.
Google Scholar
Autorzy
Waldemar Frąckwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Pracownik naukowy Instytutu Filologii Polskiej UO i Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ. Członek redakcji „Przeglądu Kulturoznawczego”. Autor książki Kino możliwe.
Statystyki
Abstract views: 22PDF downloads: 10
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Waldemar Frąc

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Waldemar Frąc, Kino i twarda rzeczywistość , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Waldemar Frąc, Cielesność filmu, filmowość ciała , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Waldemar Frąc, Kino: pytanie rzeczy , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Waldemar Frąc, Między mitem i historią jest realność zła. „Ryś” Stanisława Różewicza , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy