Kino i twarda rzeczywistość

Waldemar Frąc

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Rzeczywistość jest w kinie spełnieniem (w ujęciu kauzalnym) i zarazem dla niego niemożliwością spełnienia (w ujęciu teleologicznym). Potwierdzenie tego stanowi różnorodność filmowych realizmów, a w perspektywie ogólnoestetycznej podatność realizmu na ideologiczne zawłaszczenie. Spełnienie rzeczywistości w kinie wiąże się przede wszystkim z konsekwencjami o charakterze antropologicznym: sensotwórczym doświadczeniem filmu w egzystencji naznaczonej brakiem zasadniczej teleologii i kontemplacją świata zewnętrznego jako znaczącego elementu w rozpoznawaniu i oswajaniu rzeczywistości. Z kolei niemożliwość spełnienia kina w rzeczywistości wiąże się ze zdolnością przezwyciężania ostrości czy surowości rzeczywistości, co również stanowi odpowiedź na istotną potrzebę antropologiczną.


Słowa kluczowe:

antropologia, realizm, reprezentacja

Buber Martin, Problem człowieka, tłum. J. Doktór, PWN, Warszawa 1993.
  Google Scholar

Cavell Stanley, Świat oglądany, czyli: Czym jest film?, tłum. D. Chabrajska, „Ethos” 2010, nr 89, s. 51.
  Google Scholar

Hartmann Nicolai, Möglichkeit und Wirklichkeit, Walter de Gruyter, Berlin 1966, s. 122-124.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110823882   Google Scholar

Heidegger Martin, Bycie i czas, tłum. B. Baran, PWN, Warszawa 1994, s. 81.
  Google Scholar

Marcel Gabriel, Dziennik metafizyczny, tłum. E. Wende, Pax, Warszawa 1987, s. 142.
  Google Scholar

Ortega y Gasset José, Dehumanizacja sztuki i inne eseje, tłum. P. Niklewicz, Muza, Warszawa 1996, s. 187.
  Google Scholar

Pascal Blaise, Myśli, tłum. T. Żeleński (Boy), Pax, Warszawa 1989, s. 80.
  Google Scholar

Taylor Robert, Film Propaganda. Soviet Russia and Nazi Germany, I. B. Tauris, London – New York, 1998.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-12-31

Cited By / Share

Frąc, W. (2011) „Kino i twarda rzeczywistość”, Kwartalnik Filmowy, (75-76), s. 63–67. doi: 10.36744/kf.2880.

Autorzy

Waldemar Frąc 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwent filmoznawstwa i fi­lozofii UJ, adiunkt w Zakładzie Teorii Filmu In­stytutu Sztuk Audiowizualnych UJ, członek redakcji czasopisma Komitetu Nauk o Kulturze PAN „Przegląd Kulturoznawczy”. Opublikował: Kino możliwe (2003) oraz artykuły w „Kwartal­niku Filmowym”, „Principiach”, „Przeglądzie Kulturoznawczym”, „Ethosie” i in.



Statystyki

Abstract views: 31
PDF downloads: 8


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Waldemar Frąc

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.