Kino i twarda rzeczywistość
Abstrakt
Rzeczywistość jest w kinie spełnieniem (w ujęciu kauzalnym) i zarazem dla niego niemożliwością spełnienia (w ujęciu teleologicznym). Potwierdzenie tego stanowi różnorodność filmowych realizmów, a w perspektywie ogólnoestetycznej podatność realizmu na ideologiczne zawłaszczenie. Spełnienie rzeczywistości w kinie wiąże się przede wszystkim z konsekwencjami o charakterze antropologicznym: sensotwórczym doświadczeniem filmu w egzystencji naznaczonej brakiem zasadniczej teleologii i kontemplacją świata zewnętrznego jako znaczącego elementu w rozpoznawaniu i oswajaniu rzeczywistości. Z kolei niemożliwość spełnienia kina w rzeczywistości wiąże się ze zdolnością przezwyciężania ostrości czy surowości rzeczywistości, co również stanowi odpowiedź na istotną potrzebę antropologiczną.
Słowa kluczowe:
antropologia, realizm, reprezentacjaBibliografia
Buber Martin, Problem człowieka, tłum. J. Doktór, PWN, Warszawa 1993.
Google Scholar
Cavell Stanley, Świat oglądany, czyli: Czym jest film?, tłum. D. Chabrajska, „Ethos” 2010, nr 89, s. 51.
Google Scholar
Hartmann Nicolai, Möglichkeit und Wirklichkeit, Walter de Gruyter, Berlin 1966, s. 122-124.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110823882
Google Scholar
Heidegger Martin, Bycie i czas, tłum. B. Baran, PWN, Warszawa 1994, s. 81.
Google Scholar
Marcel Gabriel, Dziennik metafizyczny, tłum. E. Wende, Pax, Warszawa 1987, s. 142.
Google Scholar
Ortega y Gasset José, Dehumanizacja sztuki i inne eseje, tłum. P. Niklewicz, Muza, Warszawa 1996, s. 187.
Google Scholar
Pascal Blaise, Myśli, tłum. T. Żeleński (Boy), Pax, Warszawa 1989, s. 80.
Google Scholar
Taylor Robert, Film Propaganda. Soviet Russia and Nazi Germany, I. B. Tauris, London – New York, 1998.
Google Scholar
Autorzy
Waldemar Frąckwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwent filmoznawstwa i filozofii UJ, adiunkt w Zakładzie Teorii Filmu Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ, członek redakcji czasopisma Komitetu Nauk o Kulturze PAN „Przegląd Kulturoznawczy”. Opublikował: Kino możliwe (2003) oraz artykuły w „Kwartalniku Filmowym”, „Principiach”, „Przeglądzie Kulturoznawczym”, „Ethosie” i in.
Statystyki
Abstract views: 31PDF downloads: 8
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Waldemar Frąc

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Waldemar Frąc, Cielesność filmu, filmowość ciała , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Waldemar Frąc, Kino: pytanie rzeczy , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Waldemar Frąc, Między mitem i historią jest realność zła. „Ryś” Stanisława Różewicza , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Waldemar Frąc, Obiektywizm subiektywnych pragnień. Transcendencja zmysłowości w „Uczcie Babette” Gabriela Axela , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku