Dotknięcie śmierci obrazem – potrzeba sensu. „Wykonać wyrok” Stephena Frearsa
Abstrakt
Według Waldemara Frąca Wykonać wyrok Frearsa tylko pozornie można rozpatrywać z zastosowaniem wyznaczników filmu gangsterskiego czy czarnej komedii. Według autora jest to obraz, którego najgłębszy sens ujawnia się poprzez znaczącą nieobecność. Frąc wielokrotnie podkreśla paradoksalność tego stwierdzenia, jednak konsekwentnie dowodzi, że w filmie Frearsa widzenie przechodzi w swoją negację. Przykładem tego jest już pierwsza scena filmu, w której bohater i kamera patrzą w jednym kierunku, a jednak widz nie dostrzega tego, na co spogląda bohater. Pojawia się tajemnica, którą kolejne sceny podsycają i dzięki takim ujęciom wyznaczana jest w filmie granica widzenia. Widz odczuwa silne pragnienie nadania sensu temu, co ogląda. W tekście przywołane zostają słowa Béli Balázsa, który twierdził, że nadawanie rzeczom znaczenia jest prafunkcją ludzkiej świadomości.Wyczuwaną od początku potrzebę sensu autor wiąże z obecnym w filmie doświadczeniem śmierci. Frąc konkluduje, że choć w filmie tym sens objawia się na zasadzie negatywnej, to jednak absolutna negacja sensu nie jest możliwa.
Słowa kluczowe:
Stephen Frears, nieobecność, Béla BalázsBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Waldemar Frąckwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwent filozofii i filmoznawstwa UJ, doktor nauk o sztuce. Pracuje na Uniwersytecie Opolskim i Jagiellońskim. Opublikował książkę z teorii filmu: Kino możliwe (2003).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Waldemar Frąc

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Waldemar Frąc, Kino i twarda rzeczywistość , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Waldemar Frąc, Cielesność filmu, filmowość ciała , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Waldemar Frąc, Obiektywizm subiektywnych pragnień. Transcendencja zmysłowości w „Uczcie Babette” Gabriela Axela , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Waldemar Frąc, Kino: pytanie rzeczy , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Waldemar Frąc, Między mitem i historią jest realność zła. „Ryś” Stanisława Różewicza , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy