Kino: pytanie rzeczy
Abstrakt
W tekście prezentowane jest spojrzenie na kino z perspektywy samej rzeczy, przez źródłowe postawienie jej przedmiotowości. Okazuje się, że rzecz filmowa rodzi – w jej rozumiejącym odbiorze – kilka fundamentalnych pytań antropologicznych: o specyficzny sposób doświadczenia czasowości, egzystencjalny charakter funkcjonowania pamięci, potrzebę sensu, podstawowe kierunki teleologiczne kinowej wizualizacji rzeczywistości. Analizowane są tu idee tradycyjnej myśli filmowej, gdyż to przede wszystkim ona stawiała kwestię ontologii kina. Św. Augustyn i Martin Heidegger wyznaczają kolejne etapy filozoficznego namysłu.
Słowa kluczowe:
Martin Heidegger, Święty Augustyn, przedmiotyBibliografia
Arnheim Rudolf, Film jako sztuka, tłum. W. Wertenstein, WAiF, Warszawa 1961, s. 122.
Google Scholar
Augustyn, Wyznania, tłum. J. Czuj, Księgarnia Krakowska, Kraków 1949, s. 268, 271, 414.
Google Scholar
Balázs Béla, Bildungswerte der Filmkunst, w: tegoż, Schriften zum Film, t. 1, Akademia Kiado, Budapest 1982, s. 348.
Google Scholar
Bazin André, Ontologia obrazu fotograficznego, w: tenże, Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, WAiF, Warszawa 1963, s. 17.
Google Scholar
Heidegger Martin, , Pytanie o rzecz. Przyczynek do Kantowskiej nauki o zasadach transcendentalnych, tłum. J. Mizera, KR, Warszawa 2001, s. 221, 321.
Google Scholar
Heidegger Martin, Wprowadzenie do metafizyki, tłum. R. Marszałek, KR, Warszawa 2000.
Google Scholar
Irzykowski Karol, Dziesiąta muza oraz Pomniejsze pisma filmowe, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1982, s. 35-39.
Google Scholar
Jakobson Roman, Upadek filmu, tłum, cz. Dondziłło, w: Estetyka i film, red. A. Helman, WAiF, Warszawa 1972, s. 94
Google Scholar
Kracauer Siegfried, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, tłum. W. Wertenstein, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008, s. 318.
Google Scholar
Mukařovský Jan, Czas w filmie, tłum. Cz. Dondziłło, w: Estetyka i film, red. A. Helman, WAiF, Warszawa 1972, s. 118-126.
Google Scholar
Turvey Malcolm, Doubting vision: Film and the Revelationist Tradition, Oxford University Press, Oxford 2008, s. 11.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195320978.001.0001
Google Scholar
Wohlfart Günter, Der Augenblick. Zeit und ästhetische Erfahrung bei Kant, Hegel, Nietzsche und Heidegger..., Alber, München 1982, s. 174.
Google Scholar
Autorzy
Waldemar Frąckwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwent filmoznawstwa i filozofii na UJ, adiunkt w Zakładzie Teorii Filmu w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, członek redakcji czasopisma Komitetu Nauk o Kulturze PAN „Przegląd Kulturoznawczy”. Autor książki Kino możliwe (2003) oraz artykułów m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Principiach”, „Przeglądzie Kulturoznawczym”, „Ethosie”.
Statystyki
Abstract views: 29PDF downloads: 6
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Waldemar Frąc

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Waldemar Frąc, Kino i twarda rzeczywistość , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Waldemar Frąc, Cielesność filmu, filmowość ciała , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Waldemar Frąc, Między mitem i historią jest realność zła. „Ryś” Stanisława Różewicza , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Waldemar Frąc, Obiektywizm subiektywnych pragnień. Transcendencja zmysłowości w „Uczcie Babette” Gabriela Axela , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku