Kino: pytanie rzeczy

Waldemar Frąc

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

W tekście prezentowane jest spojrzenie na kino z perspektywy samej rzeczy, przez źródłowe postawienie jej przedmiotowości. Okazuje się, że rzecz filmowa rodzi – w jej rozumiejącym odbiorze – kilka fundamentalnych pytań antropologicznych: o specyficzny sposób doświadczenia czasowości, egzystencjalny charakter funkcjonowania pamięci, potrzebę sensu, podstawowe kierunki teleologiczne kinowej wizualizacji rzeczywistości. Analizowane są tu idee tradycyjnej myśli filmowej, gdyż to przede wszystkim ona stawiała kwestię ontologii kina. Św. Augustyn i Martin Heidegger wyznaczają kolejne etapy filozoficznego namysłu.


Słowa kluczowe:

Martin Heidegger, Święty Augustyn, przedmioty

Arnheim Rudolf, Film jako sztuka, tłum. W. Wertenstein, WAiF, Warszawa 1961, s. 122.
  Google Scholar

Augustyn, Wyznania, tłum. J. Czuj, Księgarnia Krakowska, Kraków 1949, s. 268, 271, 414.
  Google Scholar

Balázs Béla, Bildungswerte der Filmkunst, w: tegoż, Schriften zum Film, t. 1, Akademia Kiado, Budapest 1982, s. 348.
  Google Scholar

Bazin André, Ontologia obrazu fotograficznego, w: tenże, Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, WAiF, Warszawa 1963, s. 17.
  Google Scholar

Heidegger Martin, , Pytanie o rzecz. Przyczynek do Kantowskiej nauki o zasadach transcendentalnych, tłum. J. Mizera, KR, Warszawa 2001, s. 221, 321.
  Google Scholar

Heidegger Martin, Wprowadzenie do metafizyki, tłum. R. Marszałek, KR, Warszawa 2000.
  Google Scholar

Irzykowski Karol, Dziesiąta muza oraz Pomniejsze pisma filmowe, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1982, s. 35-39.
  Google Scholar

Jakobson Roman, Upadek filmu, tłum, cz. Dondziłło, w: Estetyka i film, red. A. Helman, WAiF, Warszawa 1972, s. 94
  Google Scholar

Kracauer Siegfried, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, tłum. W. Wertenstein, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008, s. 318.
  Google Scholar

Mukařovský Jan, Czas w filmie, tłum. Cz. Dondziłło, w: Estetyka i film, red. A. Helman, WAiF, Warszawa 1972, s. 118-126.
  Google Scholar

Turvey Malcolm, Doubting vision: Film and the Revelationist Tradition, Oxford University Press, Oxford 2008, s. 11.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195320978.001.0001   Google Scholar

Wohlfart Günter, Der Augenblick. Zeit und ästhetische Erfahrung bei Kant, Hegel, Nietzsche und Heidegger..., Alber, München 1982, s. 174.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-06-30

Cited By / Share

Frąc, W. (2011) „Kino: pytanie rzeczy”, Kwartalnik Filmowy, (74), s. 8–14. doi: 10.36744/kf.2935.

Autorzy

Waldemar Frąc 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwent filmoznawstwa i fi­lozofii na UJ, adiunkt w Zakładzie Teorii Filmu w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, członek redakcji czasopisma Komitetu Nauk o Kulturze PAN „Przegląd Kulturoznawczy”. Autor książki Kino możliwe (2003) oraz artykułów m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Principiach”, „Przeglądzie Kulturoznawczym”, „Ethosie”.



Statystyki

Abstract views: 29
PDF downloads: 6


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Waldemar Frąc

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.