Cinema: Questioning Objects

Waldemar Frąc

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

The author attempts to present cinema from the point of view of an object. It appears that a film object gives rise to a number of fundamental, anthropological questions: about characteristic ways of experiencing being in time, about the existential character of memory and the need for meaning, and about basic directions of teleological cinematic visualization of reality. Analyzed here are the ideas present in traditional theories of film, as it is there, where the ontology of cinema was considered first. St. Augus­tine and Martin Heidegger define further steps of the philosophical reflection.


Keywords:

Martin Heidegger, Saint Augus­tine, things

Arnheim Rudolf, Film jako sztuka, tłum. W. Wertenstein, WAiF, Warszawa 1961, s. 122.
  Google Scholar

Augustyn, Wyznania, tłum. J. Czuj, Księgarnia Krakowska, Kraków 1949, s. 268, 271, 414.
  Google Scholar

Balázs Béla, Bildungswerte der Filmkunst, w: tegoż, Schriften zum Film, t. 1, Akademia Kiado, Budapest 1982, s. 348.
  Google Scholar

Bazin André, Ontologia obrazu fotograficznego, w: tenże, Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, WAiF, Warszawa 1963, s. 17.
  Google Scholar

Heidegger Martin, , Pytanie o rzecz. Przyczynek do Kantowskiej nauki o zasadach transcendentalnych, tłum. J. Mizera, KR, Warszawa 2001, s. 221, 321.
  Google Scholar

Heidegger Martin, Wprowadzenie do metafizyki, tłum. R. Marszałek, KR, Warszawa 2000.
  Google Scholar

Irzykowski Karol, Dziesiąta muza oraz Pomniejsze pisma filmowe, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1982, s. 35-39.
  Google Scholar

Jakobson Roman, Upadek filmu, tłum, cz. Dondziłło, w: Estetyka i film, red. A. Helman, WAiF, Warszawa 1972, s. 94
  Google Scholar

Kracauer Siegfried, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, tłum. W. Wertenstein, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008, s. 318.
  Google Scholar

Mukařovský Jan, Czas w filmie, tłum. Cz. Dondziłło, w: Estetyka i film, red. A. Helman, WAiF, Warszawa 1972, s. 118-126.
  Google Scholar

Turvey Malcolm, Doubting vision: Film and the Revelationist Tradition, Oxford University Press, Oxford 2008, s. 11.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195320978.001.0001   Google Scholar

Wohlfart Günter, Der Augenblick. Zeit und ästhetische Erfahrung bei Kant, Hegel, Nietzsche und Heidegger..., Alber, München 1982, s. 174.
  Google Scholar


Published
2011-06-30

Cited by

Frąc, W. (2011) “Cinema: Questioning Objects”, Kwartalnik Filmowy, (74), pp. 8–14. doi: 10.36744/kf.2935.

Authors

Waldemar Frąc 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Absolwent filmoznawstwa i fi­lozofii na UJ, adiunkt w Zakładzie Teorii Filmu w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, członek redakcji czasopisma Komitetu Nauk o Kulturze PAN „Przegląd Kulturoznawczy”. Autor książki Kino możliwe (2003) oraz artykułów m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Principiach”, „Przeglądzie Kulturoznawczym”, „Ethosie”.



Statistics

Abstract views: 29
PDF downloads: 6


License

Copyright (c) 2011 Waldemar Frąc

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.