Analiza box office’ów jako narzędzie badań filmoznawczych
Abstrakt
Artykuł jest próbą wskazania zalet i zagrożeń płynących z analizy wyników finansowych i frekwencyjnych uzyskiwanych przez poszczególne dzieła filmowe. Tego typu statystyki, dość rzadko wykorzystywane w polskim dyskursie filmoznawczym, mogłyby, według autora, stać się interesującym uzupełnieniem dotychczasowych metod badawczych, jednak ich używanie wymaga zachowania szczególnej ostrożności i daleko posuniętego sceptycyzmu. W tekście zostały omówione najważniejsze problemy metodologiczne związane z używaniem analizy box office’ów, ale także wskazane najistotniejsze szanse i wyzwania stojące przed badaczami chcącymi posiłkować się w swoich rozważaniach statystykami odnoszącymi się do popularności filmów i danymi dotyczącymi ich kinowej widowni.
Słowa kluczowe:
box office, filmoznawstwo, statystykaBibliografia
Lubelski, Tadeusz, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.). 2009. Historia kina, t. 1, Kino nieme. Kraków.
Google Scholar
Lubelski, Tadeusz, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.). 2011. Historia kina, t. 2, Kino klasyczne. Kraków.
Google Scholar
Latour, Bruno, Steve Woolgar. 1986. Laboratory Life: The Construction of Scientific Facts. Princeton.
DOI: https://doi.org/10.1515/9781400820412
Google Scholar
Misiak, Anna. 2006. Kinematograf kontrolowany. Cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym (PRL i USA). Analiza socjologiczna. Kraków.
Google Scholar
Ohmer, Susan. 2014. Nauka o przyjemności: George Gallup i badanie publiczności w Hollywood. Tłum. J. Wróbel. W: K. Klejsa, M. Saryusz-Wolska (red.). Badanie widowni filmowej. Antologia przekładów. Warszawa.
Google Scholar
Płażewski, Jerzy. 1995. Historia filmu, wyd. IV uzupełnione. Wrocław – Warszawa – Kraków.
Google Scholar
Variety’s Top-Grossing Films. 1993. W: T. Balio. Grand Design. Hollywood as a Modern Business Enterprise. 1930-1939. New York.
Google Scholar
Autorzy
Arkadiusz Lewickikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska
Dr hab., pracownik Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego; filmoznawca i medioznawca. Autor książek: Sztuczne światy. Postmodernizm w filmie fabularnym (2007); Od House’a do Shreka. Seryjność w kulturze popularnej (2011); Seks i Dziesiąta Muza. Erotyzm, relacje intymne i wzorce genderowe w kinie przedkodeksowym (1894-1934) (2011). Redaktor czasopisma „Znaczenia”.
Statystyki
Abstract views: 107PDF downloads: 157
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Arkadiusz Lewicki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Arkadiusz Lewicki, Rynek filmowy jako część systemu masowych rynków medialnych , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Arkadiusz Lewicki, Kapitał niejedno ma imię… Przemysł filmowy w świecie przedcovidowym , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Arkadiusz Lewicki, Międzynarodowa recepcja kina polskiego. Szkic , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego