Międzynarodowa recepcja kina polskiego. Szkic
Abstrakt
Tekst jest próbą spojrzenia na kino polskie z perspektywy jego recepcji poza granicami naszego kraju. Lewicki dokonuje analizy danych zawartych w różnych źródłach, sprawdza, jaka była faktyczna liczba polskich filmów wysyłanych na eksport w różnych okresach, śledzi, które dzieła były pokazywane w największej liczbie krajów oraz ilu widzów udało im się tam zgromadzić. Prezentacja oraz interpretacja danych staje się dla autora punktem wyjścia rozważań dotyczących funkcjonowania światowego obiegu filmów i roli, jaką odgrywała w nim kinematografia polska.
Słowa kluczowe:
kino polskie, prasa zagraniczna, odbiór filmuBibliografia
„Filmowy Serwis Prasowy. Mały Rocznik Filmowy 1965”, Redakcja Wydawnictw Filmowych CWF, Warszawa 1966.
Google Scholar
„Sight&Sound”, September 2012, v. 22.
Google Scholar
Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci, Słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2010.
Google Scholar
Bartczak M., Spojrzenie na kino Europy Środkowo-Wschodniej w perspektywie postkolonialnej, w: Nowe perspektywy filmoznawstwa, red. M. Adamczak, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012, s. 31-53.
Google Scholar
Bordwell D., K. Thompson, Film Art: An Introduction, Eighth Edition, McGrew-Hill, New York 2008.
Google Scholar
Bourdieu P., Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł. P. Biłos, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2006.
Google Scholar
Gomery D., C. Pafort-Overduin, Movie History: A Survey. Second Edition, Routledge, New York and London 2011.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203832288
Google Scholar
International Dictionary of Film and Filmmakers. Volume 1 – Films. Fourth Edition, red. T. Pendergast, S. Pendergast, St. James Press, b.m.w. 2000.
Google Scholar
International Dictionary of Film and Filmmakers. Volume 2 – Directors, Fourth Edition, red. T. Pendergast, S. Pendergast, St. James Press, b.m.w. 2000.
Google Scholar
International Dictionary of Film and Filmmakers. Volume 3 – Actors and Actresses, Fourth Edition, red. T. Pendergast, S. Pendergast, St. James Press, b.m.w. 2000.
Google Scholar
International Dictionary of Film and Filmmakers. Volume 4 – Writers and Production Artists, Fourth Edition, red. T. Pendergast, S. Pendergast, St. James Press, b.m.w. 2000.
Google Scholar
Kołodyński A., Handel zagraniczny, w: Kinematografia polska w XXV-leciu PRL-u, Wydanie Specjalne Filmowego Serwisu Prasowego, Redakcja Wydawnictw Filmowych CWF, Warszawa 1969.
Google Scholar
Osnes B., (S. Gill, consulting editor), Acting: an international encyclopedia, ABC-CLIO, Santa Barbara 2001.
Google Scholar
Thompson K., D. Bordwell, Film History: An Introduction, McGraw-Hill, Inc., New York 1994.
Google Scholar
Wutz J., Dissemination of European Cinema in the European Union and the International Market, http://www.delorsinstitute.eu/011-20405-Dissemination-of-European-cinema-in-the-EU-and-the-international-market.html.
Google Scholar
Autorzy
Arkadiusz Lewickikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska
Dr hab., profesor Uniwersytetu Wrocławskiego, pracownik Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej tamże; filmoznawca i medio- znawca. Autor książek: Sztuczne światy. Postmodernizm w filmie fabularnym (2007), Od House’a do Shreka. Seryjność w kulturze popularnej (2011), Seks i Dziesiąta Muza. Erotyzm, relacje intymne i wzorce genderowe w kinie przedkodeksowym (1894-1934) (2011) oraz licznych artykułów poświęconych kinu, telewizji i kulturze popularnej.
Statystyki
Abstract views: 71PDF downloads: 52
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Arkadiusz Lewicki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Arkadiusz Lewicki, Rynek filmowy jako część systemu masowych rynków medialnych , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Arkadiusz Lewicki, Kapitał niejedno ma imię… Przemysł filmowy w świecie przedcovidowym , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Arkadiusz Lewicki, Analiza box office’ów jako narzędzie badań filmoznawczych , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość