Polska sztuka mediów w rozszerzonym polu
Ryszard W. Kluszczyński
rwk@uni.lodz.plUniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-1073-9805
Abstrakt
Aleksandra Kaminska w monografii Polish Media Art in an Expanded Field (2016) skupia uwagę na krótkim fragmencie historii sztuki mediów w Polsce, jej pierwszym pięcioleciu po dołączeniu do Unii Europejskiej (2004-2009). Wybór ten wynika z przekonania, że analiza tego przełomowego, zdaniem Kaminskiej, okresu w polskiej sztuce pozwala odpowiedzieć na pytania dotyczące zjawisk i procesów, które autorce wydają się nadzwyczaj ważne. Pytania te koncentrują się w szczególności na negocjacji tożsamości, demokracji, relacji między lokalnością i europejskością. W przekonaniu Kaminskiej twórcy podjęli wówczas trud przedefiniowania koncepcji polskości i jej relacji z różnie definiowanym otoczeniem (zarówno UE, jak i światem). Zasadnicza część książki składa się z pięciu rozdziałów. Autorka omawia w nich historyczne i polityczne konteksty sztuki dyskutowanego okresu, problematykę eksperymentu i historycznych tendencji awangardowych w Polsce, analizuje koncepcje sztuki mediów, obecność i znaczenie problematyki historii oraz pamięci w praktykach artystycznych, związki między sztuką i sferą publiczną, jak również kwestie technologicznej mediatyzacji tożsamości i miejsca.
Słowa kluczowe:
sztuka mediów w Polsce, tendencje awangardoweBibliografia
Kaminska, Aleksandra. Polish Media Art in an Expanded Field, Intellect Books, Chicago 2016.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv36xvvd6
Google Scholar
Autorzy
Ryszard W. Kluszczyńskirwk@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0003-1073-9805
Prof. dr hab. nauk humanistycznych. Na Uniwersytecie Łódzkim kieruje Zakładem Mediów Elektronicznych. Profesor w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Zajmuje się problematyką sztuki nowych mediów oraz zagadnieniami cyberkultury, filmem i wideo, jak również teorią sztuki oraz jej najnowszymi tendencjami, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki relacji między sztuką, nauką, technologią i polityką. Od 2011 r. dyrektor artystyczny międzynarodowego projektu Art & Science Meeting w Centrum Sztuki Współczesnej w Gdańsku oraz kurator licznych wystaw przedstawianych w ramach tego projektu.
Statystyki
Abstract views: 251PDF downloads: 203
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Ryszard W. Kluszczyński
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ryszard W. Kluszczyński, Paradygmat sztuk nowych mediów , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Ryszard W. Kluszczyński, Nowe media jako środowisko dialogu między teatrem i filmem. „There Is Still Time… Brother” The Wooster Group oraz „Eavesdrop” Davida Pledgera i Jeffreya Shawa na platformie AVIE (Advanced Visualisation and Interaction Environment) , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr