Nowe media jako środowisko dialogu między teatrem i filmem. „There Is Still Time… Brother” The Wooster Group oraz „Eavesdrop” Davida Pledgera i Jeffreya Shawa na platformie AVIE (Advanced Visualisation and Interaction Environment)

Ryszard W. Kluszczyński

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Platforma AVIE stworzona w Center for Interactive Cinema Research na Uniwersytecie Nowej Południowej Walii w Sydney wyłoniła się w efekcie wieloletnich eksperymentów Jeffreya Shawa, eksplorującego artystyczne możliwości interaktywnych form panoramicznych. Ich odległym źródłem były wczesne prace tego artysty należące do kręgu expanded cinema. Można by więc sądzić, biorąc pod uwagę źródła i finalny kontekst AVIE, że wszystkie zjawiska artystyczne powiązane z AVIE mieszczą się w rozszerzonej formule kina, a samo AVIE jest jedynie najnowszą formą dyspozytywu filmowego. Tymczasem platforma AVIE okazała się nie mniej atrakcyjna dla twórców teatralnych. The Wooster Group oraz David Pledger zrealizowali przy jej użyciu spektakle, które tworzą nowy format wirtualnego teatru, czy też post-teatru. Oba te dzieła, spotykając się we wspólnym kontekście technologicznym, wyrastają jednak z różnych źródeł estetycznych. The Wooster Group wyłania się z tradycji kinofikacji teatru, mającej swe początki w drugiej i trzeciej dekadzie XX w., podczas gdy spektakl Pledgera ma swoje źródła w sztuce intermedialnej drugiej połowy tego samego stulecia. Kluszczyński analizuje specyficzne i wspólne aspekty tych dzieł, interpretuje znaczenie technicznej, wirtualnej ramy dla ich estetycznej charakterystyki oraz kreśli scenariusz przyszłych wspólnych dziejów kina oraz teatru rozwijających się i łączących w środowisku cyfrowym. Interakcja, partycypacja i sprawczość odbiorcza grają w tym scenariuszu nadrzędną rolę.


Słowa kluczowe:

AVIE, Jeffrey Shaw, expanded cinema, nowe media

Klich, Rosemary. 2005.Eavesdrop and New Media. David Pledger talks to Rosemary Klich. “Performance Paradigm” 1
  Google Scholar

Kuchelmeister, Volker. 2013. Alberti’s Window v2.0: A Vision Machine for Expanded Spaces of Representation, Proceedings of the 19th International Symposium of Electronic Art, ISEA. Sydney.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-12-31

Cited By / Share

Kluszczyński, R. W. (2014) „Nowe media jako środowisko dialogu między teatrem i filmem. „There Is Still Time… Brother” The Wooster Group oraz «Eavesdrop» Davida Pledgera i Jeffreya Shawa na platformie AVIE (Advanced Visualisation and Interaction Environment)”, Kwartalnik Filmowy, (87-88), s. 240–254. doi: 10.36744/kf.2398.

Autorzy

Ryszard W. Kluszczyński 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Prof. dr hab. nauk hu­manistycznych; kieruje Katedrą Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego; zajmuje się problematyką sztuki nowych mediów, filmem awangardowym, teorią sztuki, kulturą alterna­tywną, jak również zagadnieniami cyberkultury oraz społeczeństwa informacyjnego i sieciowego. Opublikował m.in. książki: Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu (2010), Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów (2001, wyd. II: 2002), Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej (1999, wyd. II: 2002), Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce (1998), Awangarda. Rozważania teore­tyczne (1997), Film – sztuka Wielkiej Awangardy (1990).



Statystyki

Abstract views: 48
PDF downloads: 44


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Ryszard W. Kluszczyński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.