Między autonomią a hybrydycznością. Wprowadzenie do sztuki nowych mediów

Ryszard W. Kluszczyński

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Kategoria sztuki nowych mediów upowszechniła się w połowie lat 90. ubiegłego wieku, spychając na dalszy plan terminy sztuki elektronicznej, komputerowej czy nawet cyfrowej. Kategorie te, ze względu na ich wąski, czysto technologiczny zakres odniesienia, stały się nieadekwatne wobec procesów hybrydyzacji, łączących zakresy różnych nowych technologii i nadających poszczególnym tworzonym w tym polu dziełom analogiczny, hybrydyczny charakter. Sztuka nowych mediów, której początki autor tekstu lokuje w połowie lat 50. minionego stulecia, rozwijała się bowiem od fazy autonomicznych, funkcjonujących równolegle dyscyplin artystycznych, zbudowanych wokół poszczególnych technologii (np. sztuka cybernetyczna, robotyczna, ewolucyjna, generatywna, sztuka rzeczywistości wirtualnej, net art), dla których komputer spełniał funkcję metamedium, do fazy hybrydycznych, wielowymiarowych powiązań międzymedialnych i transdyscyplinarnych. Niektórzy badacze ogłosili w efekcie narodziny epoki postmedialnej, w której media przestały wyznaczać autonomiczne nurty sztuk nowych mediów, lecz budują całościową postać sztuki zorganizowanej według logiki nowych mediów. Najnowszą postać procesów hybrydyzacji tworzy dialog między sztuką i nauką, rozwijający się na fundamencie technologicznym.


Słowa kluczowe:

sztuka nowych mediów, sztuka współczesna, technologia

Abel, Manuela (red.). 1997. Jeffrey Shaw – a user’s manual. From Expanded Cinema to Virtual Reality. Ostfildern-Ruit: Cantz Verlag.
  Google Scholar

Birringer, Johannes. 1998. Media & Performance. Along the Border. Baltimore and London: The John Hopkins University Press.
  Google Scholar

Bürger, Peter. 2006. Teoria awangardy. Tłum. J. Kita-Huber. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Colson, Richard. 2007. The Fundamentals of Digital Art. Lausanne: AVA Publishing.
  Google Scholar

Gane, Nicholas, David Beer. 2008. New Media. The Key Concepts. Oxford – New York: Berg.
  Google Scholar

Grau, Virtual Art. 2003. From Illusion to Immersion. Cambridge Mass. – London, England: MIT Press.
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/7104.001.0001   Google Scholar

Grau, Oliver (red.). MediaArtHistories. Cambridge Mass. – London, England: MIT Press.
  Google Scholar

Greene, Rachel. 2004. Internet Art. London: Thames & Hudson Ltd.
  Google Scholar

Hahne, Marille (red.). 2003. Coded Characters. Media Art by Jill Scott. Ostfildern-Ruit: Cantz Verlag.
  Google Scholar

Kimbell, Lucy (red.). 2004. New Media Art. Practice and Context in the UK 1994-2004. London: Arts Council England.
  Google Scholar

Kluszczyński, Ryszard W. 1999. Od konceptualizmu do sztuki hipermediów. Rozważania na temat modelu sytuacji estetycznej w sztuce multimedialnej. W: K. Wilkoszewska (red.). Piękno w sieci. Estetyka a nowe media. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Kluszczyński, Ryszard W. 2010. Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  Google Scholar

Lieser, Wolf. 2009. Digital Art. Potsdam: Tandem Verlag.
  Google Scholar

Lovejoy, Margot, Christiane Paul, Victoria Vesna. 2011. Context Providers: Conditions of Meaning in Media Arts. Bristol, UK-Chicago, USA: Intellect.
  Google Scholar

Manovich, Lev. 2006. Język nowych mediów. Tłum. P. Cypryański. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  Google Scholar

Manovich, Lev. 2001. Post-media Aesthetics. www.manovich.net/articles.php [dostęp 15.07.2013].
  Google Scholar

Mulder, Arjen. 2010. From Image to Interaction. Meaning and Agency in the Arts. Rotterdam: V2_Publishing/NAi Publishers.
  Google Scholar

Paul, Christiane. 2003. Digital Art. London: Thames & Hudson Ltd.
  Google Scholar

Paul, Christiane (red.). 2008. New Media in White Cube and Beyond. Berkeley-Los Angeles: University of California Press.
  Google Scholar

Popper, Frank. 1993. Art of the Electronic Age. New York: Harry N. Abrams, Inc.
  Google Scholar

Popper, Frank. 2007. From Technological to Virtual Art. Cambridge Mass. – London, England: MIT Press.
  Google Scholar

Quaranta, Domenico. 2013. Beyond New Media Art. Brescia: LINK Editions.
  Google Scholar

Schwarz, Hans-Peter. 1997. Media – Art – History. Munich-New York: Prestel.
  Google Scholar

Shanken Edward A. (red.). 2009. Art and Electronic Media. London: Phaidon.
  Google Scholar

Shanken, Edward A. 2002. Art in the Information Age: Technology and Conceptual Art. „Leonardo” 4.
DOI: https://doi.org/10.1162/002409402760181259   Google Scholar

Smith, Marquard, (red.). 2005. Stelarc. The Monograph. Cambridge Mass. – London, England: MIT Press.
  Google Scholar

Todd, Stephen, William Latham. 1992. Evolutionary Art and Computers. London: Academic Press.
  Google Scholar

Tromble, Meredith (red.). 2005. The Art and Films of Lynn Hershman Leeson. Los Angeles: University of California Press.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520937444   Google Scholar

Tribe, Mark, Reena Jana. 2006. New Media Art. Köln: Taschen.
  Google Scholar

Wands, Bruce. 2006. Art of the Digital Age. New York: Thames & Hudson.
  Google Scholar

Weibel, Peter (red.). 2006. The Postmedia Condition. Madrid: Centro Cultural Conde Duque.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-06-30

Cited By / Share

Kluszczyński, R. W. (2013) „Między autonomią a hybrydycznością. Wprowadzenie do sztuki nowych mediów”, Kwartalnik Filmowy, (82), s. 156–166. doi: 10.36744/kf.2750.

Autorzy

Ryszard W. Kluszczyński 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Profesor dr hab. nauk humanistycznych; kieruje Katedrą Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ; zajmuje się proble­matyką sztuki nowych mediów, filmem awangar­dowym, teorią sztuki, kulturą alternatywną, jak również zagadnieniami cyberkultury oraz społe­czeństwa informacyjnego i sieciowego. Opubli­kował m.in. książki: Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu (2010), Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów (wyd. I: 2001, wyd. II: 2002), Film - wideo - multimedia. Sztuka rucho­mego obrazu w erze elektronicznej (wyd. I: 1999, wyd. II: 2002), Obrazy na wolności. Studia z his­torii sztuk medialnych w Polsce (1998), Awan­garda. Rozważania teoretyczne (1997), Film - sztuka Wielkiej Awangardy (1990).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Ryszard W. Kluszczyński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.