Godard, Shaw, Mikami. Perspektywy widzenia
Abstrakt
Najistotniejszą zmianą w transformacji sztuk audiowizualnych jest zastosowanie technologii cyfrowej i wynikająca z tego zmiana relacji między widzem a obrazem. Na przykładzie trzech filmów powstałych w drugiej połowie ubiegłego wieku Kluszczyński próbuje prześledzić i zinterpretować proces transformacji oraz status widza jako odbiorcy dzieła sztuki filmowej.
Słowa kluczowe:
Jean-Luc Godard, Jeffrey Shaw, Seiko MikamiBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Ryszard W. Kluszczyńskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Profesor Uniwersytetu Łódzkiego i poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się problematyką społeczeństwa informacyjnego, teorią komunikowania i mediów, cyber-kulturą, sztuką (multi)mediów, zagadnieniami współczesnej teorii sztuki, sztuką alternatywną (awangardą) i krytyką artystyczną. W latach 1990-2000 kurator filmu, wideo i sztuki multimedialnych w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, autor wielu międzynarodowych wystaw artystycznych. Opublikował m.in. Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów (2001), Warsztat Formy Filmowej 1970-1977 (2000) Film - video - multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej (1999), Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce (1998). Awangarda. Rozważania teoretyczne (1997), Józef Robakowski: Przestrzeń energii kinetycznej (1994), Film - sztuka Wielkiej Awangardy (1990).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Ryszard W. Kluszczyński

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ryszard W. Kluszczyński, Polska sztuka mediów w rozszerzonym polu , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Ryszard W. Kluszczyński, Paradygmat sztuk nowych mediów , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Ryszard W. Kluszczyński, Nowe media jako środowisko dialogu między teatrem i filmem. „There Is Still Time… Brother” The Wooster Group oraz „Eavesdrop” Davida Pledgera i Jeffreya Shawa na platformie AVIE (Advanced Visualisation and Interaction Environment) , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Ryszard W. Kluszczyński, Między autonomią a hybrydycznością. Wprowadzenie do sztuki nowych mediów , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Ryszard W. Kluszczyński, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 35-36 (2001): Kino i nowe media