Godard, Shaw and Mikami: The Prospects of Vision

Ryszard W. Kluszczyński

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz (Poland)

Abstract

The most essential change in the transformation of audiovisual arts is the application of digital technology and the ensuing shift of a relation between the viewer and image. Giving the examples of three films made in the second half of the past century, Kluszczyński tries to trace and interpret a process of the transformation, and the status of the viewer as a receiver of a cinematic work of art.



Keywords:

Jean-Luc Godard, Jeffrey Shaw, Seiko Mikami

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar


Published
2001-12-31

Cited by

Kluszczyński, R. W. (2001) “Godard, Shaw and Mikami: The Prospects of Vision”, Kwartalnik Filmowy, (35-36), pp. 93–100. doi: 10.36744/kf.4120.

Authors

Ryszard W. Kluszczyński 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz Poland

Profesor Uniwersytetu Łódzkiego i poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się problematyką społeczeństwa informacyjnego, teo­rią komunikowania i mediów, cyber-kulturą, sztuką (multi)mediów, za­gadnieniami współczesnej teorii sztuki, sztuką alternatywną (awan­gardą) i krytyką artystyczną. W la­tach 1990-2000 kurator filmu, wideo i sztuki multimedialnych w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, autor wielu międzynarodowych wy­staw artystycznych. Opublikował m.in. Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów (2001), Warsztat Formy Filmowej 1970-1977 (2000) Film - video - multimedia. Sztuka ruchomego obra­zu w erze elektronicznej (1999), Obra­zy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce (1998). Awan­garda. Rozważania teoretyczne (1997), Józef Robakowski: Przestrzeń energii kinetycznej (1994), Film - sztuka Wielkiej Awangardy (1990).



Statistics

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


License

Copyright (c) 2001 Ryszard W. Kluszczyński

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.