Godard, Shaw and Mikami: The Prospects of Vision
Abstract
The most essential change in the transformation of audiovisual arts is the application of digital technology and the ensuing shift of a relation between the viewer and image. Giving the examples of three films made in the second half of the past century, Kluszczyński tries to trace and interpret a process of the transformation, and the status of the viewer as a receiver of a cinematic work of art.
Keywords:
Jean-Luc Godard, Jeffrey Shaw, Seiko MikamiReferences
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Authors
Ryszard W. Kluszczyńskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz Poland
Profesor Uniwersytetu Łódzkiego i poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się problematyką społeczeństwa informacyjnego, teorią komunikowania i mediów, cyber-kulturą, sztuką (multi)mediów, zagadnieniami współczesnej teorii sztuki, sztuką alternatywną (awangardą) i krytyką artystyczną. W latach 1990-2000 kurator filmu, wideo i sztuki multimedialnych w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, autor wielu międzynarodowych wystaw artystycznych. Opublikował m.in. Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów (2001), Warsztat Formy Filmowej 1970-1977 (2000) Film - video - multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej (1999), Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce (1998). Awangarda. Rozważania teoretyczne (1997), Józef Robakowski: Przestrzeń energii kinetycznej (1994), Film - sztuka Wielkiej Awangardy (1990).
Statistics
Abstract views: 0PDF downloads: 0
License
Copyright (c) 2001 Ryszard W. Kluszczyński

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Ryszard W. Kluszczyński, Polish Media Art in an Expanded Field , Kwartalnik Filmowy: No. 108 (2019): Film Production and Distribution
- Ryszard W. Kluszczyński, The Paradigm of New Media Arts , Kwartalnik Filmowy: No. 85 (2014): Film and Media – the Past and the Future
- Ryszard W. Kluszczyński, New Media as an Area of Dialogue Between Theatre and Film: “There is Still Time.... Brother” by The Wooster Group and “Eavesdrop” by David Pledger and Jeffrey Shaw on the AVIE (Advanced Visualisation and Interaction Environment) Platform , Kwartalnik Filmowy: No. 87-88 (2014): Film and Theatre
- Ryszard W. Kluszczyński, Between Autonomy and Hybridity: Introduction to the Art of New Media , Kwartalnik Filmowy: No. 82 (2013): Experiment: Film and Audiovisual Arts
- Ryszard W. Kluszczyński, Editorial , Kwartalnik Filmowy: No. 35-36 (2001): Cinema and New Media