Paradygmat sztuk nowych mediów

Ryszard W. Kluszczyński

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Autor charakteryzuje w swoim artykule kolejno pojęcie nowych mediów, sztuki nowych mediów oraz sztuki cybernetycznej, która jest tu postrzegana jako historycznie pierwsza postać sztuki nowych mediów, posiadająca zarazem liczne kontynuacje we współczesności. Pojęcie nowych mediów Kluszczyński ujmuje nie przez ulokowanie go na linii czasu, lecz jako paradygmat właściwości, z których nowe media korzystają. Najważniejsze z nich to: charakter techniczny, reprezentacja numeryczna, wirtualność, modularność, automatyzacja, wariacyjność, telekomunikacyjność, telematyczność, autonomiczność, cyfrowość, interaktywność, hipertekstualność, informacyjność, sieciowość, nielinearność i orientacja przestrzenna, nawigacyjność, strukturalne otwarcie, hybrydyczność, interfejs, konwergencja. W analogiczny sposób jest tu charakteryzowane pojęcie sztuki nowych mediów. W tym wypadku najważniejszymi właściwościami paradygmatycznymi okazują się techniczny i elektroniczny charakter, cyfrowość, interaktywność i sieciowość. Liczne wyodrębnione przez autora sztuki nowych mediów w zróżnicowany sposób konfigurują wskazane właściwości, łącząc je z innymi, niespecyficznymi dla nowych mediów, budując w ten sposób złożony krajobraz sztuk nowomedialnych.


Słowa kluczowe:

nowe media, sztuka cybernetyczna, telematyka

Burnham, Jack. 1968. System Esthetics. „Artforum” 9
  Google Scholar

Colson, Richard. 2007. The Fundamentals of Digital Art. Lausanne
  Google Scholar

Dietz, Steve. 2005. Collecting New Media Art: Just Like Anything Else, Only Different. W: B. Altshuler (red.). Collecting the New: Museums and Contemporary Art. Princeton – Oxford
  Google Scholar

Feldman, Tony. 1997. An Introduction to Digital Media. London
  Google Scholar

Flew, Terry. 2008. New Media. An Introduction. Oxford – New York
  Google Scholar

Gane, Nicholas, David Beer. 2008. New media. The Key Concepts. Oxford – New York
  Google Scholar

Hagebölling, Heide. 2004. Introduction, w: Interactive Dramaturgies. New Approaches in Multimedia Content and Design. Berlin – Heidelberg
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-18663-9   Google Scholar

Hodin, J.I. 2009. Can Museums Collect New Media Art? The Need for a Paradigme Shift in Museum Conservation. cool.conservation-us.org/coolaic/sg/emglibrary/pdf/hodin/hodin _2009.pdf.
  Google Scholar

Kerckhove de, Derrick. 2001. Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego. Tłum. A. Hildebrandt. Warszawa
  Google Scholar

Kluszczyński, Ryszard W. 2010. Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa
  Google Scholar

Kluszczyński, RyszardW. 2011. Trzecia kultura. O współczesnych związkach sztuki, nauki i technologii. „Przegląd Kulturoznawczy” 1
  Google Scholar

Lister, Martin, Jon Dovey, Seth Giddings, Iain Grant, Kieran Kelly. 2003. New Media: a Critical Introduction. London – New York
  Google Scholar

Lovejoy, Margot, Christiane Paul, Victoria Vesna (red.). 2011. Context Providers: Conditions of Meaning in Media Arts. Bristol – Chicago
  Google Scholar

Manovich, Lev. 2006. Język nowych mediów. Tłum. P. Cypryański. Warszawa
  Google Scholar

Morris,Susan. 2001. Museums & New Media Art. A research raport commissioned by The Rockefeller Foundation, October 2001. www.math.vu.nl/~eliens/research/onderwijs/multimedia/imm/college/@archive/refs/Museums_and_New_ Media_Art.pdf.
  Google Scholar

Paul, Christiane. 2003. Digital Art. London
  Google Scholar

Popper, Frank. 2007. From Technological to Virtual Art. Cambridge, MA – London
  Google Scholar

Rush, Michael. 1999. New Media in Late 20th-Century Art. London
  Google Scholar

Snow, Charles Percy. 1999. Dwie kultury. Tłum. T. Baszniak. Warszawa
  Google Scholar

Tribe, Mark, Reena Jana. 2006. New Media Art. Köln
  Google Scholar

Wiener, Norbert. 1971. Cybernetyka czyli sterowanie i komunikacja w zwierzęciu i maszynie. Tłum. J. Mieścicki. Warszawa
  Google Scholar

Wiener, Norbert. 1960. Cybernetyka i społeczeństwo. Tłum. O. Wojtasiewicz. Warszawa.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-03-31

Cited By / Share

Kluszczyński, R. W. (2014) „Paradygmat sztuk nowych mediów”, Kwartalnik Filmowy, (85), s. 194–205. doi: 10.36744/kf.2471.

Autorzy

Ryszard W. Kluszczyński 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Prof. dr hab. nauk humanistycznych; kieruje Katedrą Mediów i Kul­tury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego; zajmuje się problematyką sztuki nowych mediów, filmem awangardowym, kulturą alternatywną, zagadnieniami cyberkultury oraz społeczeństwa informacyjnego i sieciowego. Opublikował m.in.: Film – sztuka Wielkiej Awangardy (1990), Awan­garda. Rozważania teoretyczne (1997), Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce (1998), Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej (1999, wyd. II: 2002), Społeczeństwo informa­cyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów (2001, wyd. II: 2002), Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu (2010).



Statystyki

Abstract views: 40
PDF downloads: 27


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Ryszard W. Kluszczyński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.