What History Do We Need?: Concentration Camps in the Forgotten Texts of Andrzej Brycht and Tadeusz Hołuj
Abstract
Polish People’s Republic implemented its historical policy by employing film and literature in order to portray the martyrdom brought about by the Nazi occupation of Poland. The decade of the 1960’s was the most prolific period when it comes to the number of films devoted to the Holocaust and the camps. Some of the films were clearly motivated by political concerns and the fear that the past was forgotten and underrepresented in cultural representations. Two writers - Andrzej Brycht and Tadeusz Hołuj - played a key role in bringing the past to the limelight despite generational differences between them. Hołuj was a former inmate at Auschwitz-Birkenau whereas Brycht knew the past mainly from cultural representations.
Keywords:
Andrzej Brycht, Tadeusz Hołuj, concentration campsReferences
Agamben Giorgio, Co zostaje z Auschwitz?, przeł. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008.
Google Scholar
Brycht Andrzej, Dancing w kwaterze Hitlera, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1969, s. 30, 154.
Google Scholar
Bury Stanisław Edward, Ad vocem. Jak to było pod Kopernikiem, „Literatura” 7-8/1998, s. 56.
Google Scholar
Chąciński Andrzej, Życie Andrzeja Brychta, „Życie” 17 maja 2001. (http://niniwa2.cba.pl/brycht.htm)
Google Scholar
Cyra Adam, Ochotnik do Auschwitz Witold Pilecki 1901-1948, Chrześcijańskie Stowarzyszenie Rodzin Oświęcimskich, Oświęcim 2000.
Google Scholar
Dasko Henryk, Nie ma miłości szczęśliwej, „Gazeta Wyborcza Magazyn” nr 33 (337) 19 sierpnia 1999, s. 8-14.
Google Scholar
Dunin Janusz, Autor: mit i osoba, „Nowe Książki” nr 5/1998, s.79.
Google Scholar
Friedländer Saul, The Years of Extermination. Nazi Germany and the Jews 1939-1945, Weidenfeld & Nicolson, London 2007, s. 413.
Google Scholar
Garliński Józef, Oświęcim walczący, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1992, s. 8-9, 172 -173.
Google Scholar
Głowacki Janusz, Mocno skomplikowany moralista, rozmawiał B. Marzec, „Rzeczpospolita” 25 września 2004, http://www.teatry.art.pl/!rozmowy/mocnos.htm).
Google Scholar
Głuchowski Piotr i Kowalski Marcin, Gorączka złota w Treblince, „Duży Format” nr 1/760, 7 stycznia 2008, s. 2-4.
Google Scholar
Gross Jan Tomasz, Złote żniwa: rzecz o tym, co się działo na obrzeżach zagłady Żydów, Wydawnictwo Znak, Kraków, 2011.
Google Scholar
Hirsch Joshua, Afterimage. Film, Trauma and the Holocaust, Temple University Press, Philadelphia, s. 85-110.
Google Scholar
Hirsch Marianne, Family Frames: Photography, Narrative and Postmemory, Harvard University Press, Cambridge 1997.
Google Scholar
Hołuj Tadeusz, Ciąg dalszy, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1980, s. 63-88, 99-108.
Google Scholar
Hołuj Tadeusz, Dom pod Oświęcimiem. Puste pole, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1979.
Google Scholar
Hołuj Tadeusz, Koniec naszego świata, Wydawnictwo Literackie, Kraków-Wrocław, 1984
Google Scholar
Horowitz Sara R., Gender, Genocide, and Jewish Memory, „Prooftexts” tom 20, nr 1&2, zima/wiosna 2000, s. 162-63.
DOI: https://doi.org/10.1353/ptx.2000.0007
Google Scholar
Janion Maria, Płacz generała. Eseje o wojnie, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007.
Google Scholar
Kaczyński Andrzej, Zgubna łatwość pisania, „Rzeczpospolita” 1998 nr 61, s. 27
Google Scholar
Kasperek Kamil, Amerykański sukces bohaterów emigracyjnej twórczości Andrzeja Brychta, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historycznoliterackie” 92-93/1998, s. 147-155.
Google Scholar
Kącki Marcin, Wszyscy kopali, tom i ja, „Gazeta Wyborcza” 08.07.2011. (http://wyborcza.pl/1,111789,9917976,Wszyscy_kopali__tom_i_ja.html).
Google Scholar
Kowalewski Zbigniew, Zapomnieć Andrzeja Brychta, 31 maja 2008, http://www.wiadomosci24.pl/artykul/zapomniec_andrzeja_brychta_67650.html.
Google Scholar
Lennon John, Foley Malcolm, Dark Tourism: The Attraction of Death and Disaster, Continuum, Londyn 2000.
Google Scholar
Levinson Julian, The Maimed Body and Tortured Soul: Holocaust Survivors in American Film, „The Yale Journal of Criticism”, tom 17 nr 1/2004, s. 141-160.
DOI: https://doi.org/10.1353/yale.2004.0005
Google Scholar
Noc na planecie wściekłych krów. Z Andrzejem Brychtem rozmawia Roman Samsel „Literatura”od nr 4/1998 do nr 4/1999.
Google Scholar
Presser Jacques, Ashes in the Wind, The Destruction of Dutch Jewry, Wayne State University Press, Detroit, 1988.
Google Scholar
Primo Levi, Pogrążeni i ocaleni, tłum. S. Kasprzysiak, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007.
Google Scholar
Rusiniak Martyna, Obóz Zagłady Treblinka II w pamięci społecznej, Wydawnictwo Neriton, 2008.
Google Scholar
Stępień Marian, „Sprawa” Tadeusza Hołuja, cz. I, „Zdanie” 10/1988, s. 19-27
Google Scholar
Stępień Marian, „Sprawa” Tadeusza Hołuja, dokończenie, „Zdanie” 11/1988, s. 49-58.
Google Scholar
Stone Dan, The Sonderkommando Photographs, „Jewish Social Studies” tom 7, numer 3, wiosna/lato 2001, s. 132-148.
DOI: https://doi.org/10.1353/jss.2001.0017
Google Scholar
Stosowność i forma. Jak opowiadać o Zagładzie?, red. M. Głowiński i in., Wydawnictwo Universitas, Kraków 2005, s. 11.
Google Scholar
Struk Janina, Holokaust w fotografiach. Interpretacje dowodów, tłum. M. Antosiewicz, Prószyński i S-ka, Warszawa 2007.
Google Scholar
The Darker Side of Travel: The Theory and Practice of Dark Tourism, red. R. Sharpley, Ph. Stone, Channel View Publications, Bristol 2009.
Google Scholar
Woźniakowski Krzysztof, Trzy wersje „Rozmów bawarskich”: epizod z dziejów jawnego piśmiennictwa literackiego GG, „Przegląd Humanistyczny” 6/1995, s. 137-56.
Google Scholar
Wyszyński Zbigniew, Publicystyczność i autentyzm filmu „Koniec naszego świata”, w: M. Stępień, Twórczość Tadeusza Hołuja, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985, s. 139-140.
Google Scholar
Authors
Tomasz Łysakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw Poland
Adiunkt na Uniwersytecie Warszawskim, absolwent Szkoły Nauk Społecznych IFiS PAN; publikował m.in. w „Literaturze na Świecie”, „American Studies”, „Tekstach Drugich”, „Kwartalniku Filmowym”, „Polin: Studies in Polish Jewry”, „Obiegu” oraz w tomach zbiorowych. Wykładał na University of Washington w Seattle oraz na University of Chicago; stypendysta Fundacji Mellona na Uniwersytecie w Edynburgu.
Statistics
Abstract views: 42PDF downloads: 18
License
Copyright (c) 2012 Tomasz Łysak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Tomasz Łysak, How to Be Loved? Cultural Mediation of War Trauma in Films from the 1960s , Kwartalnik Filmowy: No. 105-106 (2019): Cinema and Political Transformation
- Tomasz Łysak, On the Impossibility of Believing in the Documentary: Dariusz Jabłoński’s “Photographer” , Kwartalnik Filmowy: No. Special Issue (2013): Polish Film Scholars on Polish Cinema