Życie pośmiertne nazistowskiej propagandy. Powojenne filmy dokumentalne o getcie warszawskim
Abstrakt
Nazistowskie archiwalne materiały filmowe zrealizowane w getcie warszawskim stały się jednym z podstawowych elementów powojennych filmów dokumentalnych. Te wczesne filmy w dużej mierze opierały się na montażu i komentarzu z offu, które miały obnażyć propagandowy charakter materiału źródłowego. Jednak z biegiem czasu owoce niemieckich prac dokumentacyjnych stały się dla reżyserów problematyczne. Autor artykułu analizuje trzy filmy – Requiem dla 500 000 (1962) Jerzego Bossaka oraz Kronika powstania w getcie warszawskim według Marka Edelmana (1993) i 912 dni getta w Warszawie (2001) Jolanty Dylewskiej – próbując wyszczególnić sposoby unieszkodliwiania „złego oka” nazistowskich materiałów filmowych przez odpowiednie przemontowanie materiału, właściwe technice palimpsestu nadpisywanie na materiale propagandowym innych treści, wprowadzanych przez relacje świadków i cyfrową obróbkę filmowych archiwaliów. Ponadto autor postuluje próbę wypracowania swoistej „etyki patrzenia”, właściwej specyfice takich materiałów filmowych.
Słowa kluczowe:
propoaganda nazistowska, getto warszawskie, etyka patrzeniaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Tomasz Łysakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska
Absolwent anglistyki i polonistyki (Kolegium MISH UW), absolwent Szkoły Nauk Społecznych IFiS PAN, publikował m.in. w „American Studies”, „Kwartalniku Filmowym”, „Literaturze na Świecie”, „Obiegu”, „Polonistyce”, „Tekstach Drugich”. Członek Association for Jewish Studies, stypendysta Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Tadeusz Łysak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Tomasz Łysak, Jak być kochaną. Kulturowe zapośredniczenie traumy wojennej w filmach z lat 60. , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Tomasz Łysak, O niemożliwej wierze w dokument. „Fotoamator” Dariusza Jabłońskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Tomasz Łysak, Jakiej historii potrzeba? Tematyka obozowa w zapomnianych tekstach Andrzeja Brychta i Tadeusza Hołuja , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Tomasz Łysak, Eksperymentowanie i doznawanie straty. (Auto)biograficzne filmy eksperymentalne Abrahama Ravetta , Kwartalnik Filmowy: Nr 60 (2007): Autor w filmie (cz. II)