O niemożliwej wierze w dokument. „Fotoamator” Dariusza Jabłońskiego
Abstrakt
W 1987 r. w Wiedniu odnalezione zostały kolorowe slajdy z getta łódzkiego autorstwa, Waltera Geneweina, austriackiego księgowego getta. W roku 1998 Dariusz Jabłoński wykorzystując historię Geneweina i jego slajdów, nakręcił film dokumentalny – Fotoamator zestawiający dwie rzeczywistości – portretowany przez Austriaka świat getta jako dobrze prosperującego przedsiębiorstwa i realność zapamiętaną przez Arnolda Mostowicza, Żyda, który przeżył łódzki koszmar. Skoro bohaterowie mają dwie różne historie, odmienne też muszą być ich spojrzenia. Stąd niezgoda Mostowicza na rzeczywistość przedstawioną przez Geneweina, przeświadczenie, że to obraz przekłamany i nie odpowiadający w żaden sposób pamięci tego miejsca. Łysak stara się rozwikłać tajemnicę różnicy tych perspektyw i zrozumieć prawdę spojrzenia każdej ze stron. Stara się również przyjrzeć z bliska samemu pojęciu dokumentu, zbadać jego możliwości obiektywnego zapisu rzeczywistości. Próbuje zanalizować klisze obrazów związane z pamięcią Holocaustu (takie jak wizerunek bramy do obozu Auschwitz z napisem Arbeit macht frei) i mechanizmy burzenia tych klisz i przyzwyczajeń (pojawienie się koloru w obrazie Holocaustu – jak na slajdach Geneweina). [artykuł opublikowany w języku angielskim jako: On the Impossibility of Believing in the Documentary: Dariusz Jabłoński’s “Photographer”; pierwodruk polski: „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 43, s. 66-76]
Słowa kluczowe:
Dariusz Jabłoński, łódzkie getto, HolokaustBibliografia
Alt, Dirk. 2011. „Front in Farbe”: Color Cinematography for the Nazi Newsreel, 1941-1945. “Historical Journal of Film, Radio and Television”. Vol. 31. No 1
DOI: https://doi.org/10.1080/01439685.2011.552680
Google Scholar
Baer, Ulrich. 2002. Revision, Animation, Rescue: Color Photographs from the Łódź Ghetto and Dariusz Jablonski’s “Fotoamator”. W: Spectral Evidence. The Photography of Trauma. Cambridge, MA
Google Scholar
Bordwell, David and Kristin Thompson. 2012. Film Art: An Introduction. McGraw-Hill.
Google Scholar
Struk, Janina. 2004. Photographing the Holocaust: Interpretations of the Evidence. London
Google Scholar
Autorzy
Tomasz Łysakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Doktor nauk humanistycznych, adiunkt na Uniwersytecie Warszawskim, absolwent Szkoły Nauk Społecznych Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk (Warszawa). Publikował m.in. w „Literaturze na Świecie”, „American Studies”, „Tekstach Drugich”, „Kwartalniku Filmowym”, „Polin: Studies in Polish Jewry”, „Obiegu” oraz w tomach zbiorowych. Wykładał na University of Washington w Seattle oraz na University of Chicago; stypendysta Fundacji Mellona na Uniwersytecie w Edynburgu.
Statystyki
Abstract views: 65PDF downloads: 60
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Tomasz Łysak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Tomasz Łysak, Jak być kochaną. Kulturowe zapośredniczenie traumy wojennej w filmach z lat 60. , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych