From Spectacle Art to the Cinema of Attraction, or the Intermedia Character of a Film Trick

Andrzej Dębski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Wrocław (Poland)

Abstract

In his article, Dębski draws attention to the inter-media links of cinematography and its roots in the nineteenth century culture of spectacles. By referencing the work of Tom Gunning, Andre Gaudreault, and Martin Loiperdinger, and analysing German and Wrocław based examples (eg. Schenk’s Eden-Theater spectacles, plays of the Liebich’s theatre, Fiedler’s advertisements of magic lanterns), he shows the broad context of the beginnings of cinematography. He also points to the affinity of film tricks with “tricks” known from the older media (theater illusion, magic lantern, mechanical theater) and deconstructs the myth that Melies invented the “first movie trick”. The author further emphasizes the richness and diversity of the early cinema of attraction, which was characterized by the “joy of experimentation”.


Keywords:

cinema of attraction, trick, theater

Crazy Cinématographe. Europäisches Jahrmarktkino 1896-1916, cz. I: Europäisches Kino der Attraktionen 1896-1916, cz. II: Lokalfilme aus der Großregion 1902-1914, München: Edition Filmmuseum 18, 2007.
  Google Scholar

Espectacle de llaterna màgica. Fantasmagoria (2011), http://www.museudelcinema.cat/cat/colleccio_recursos.php?idreg=1396 (access: 25.09.2016).
  Google Scholar

Gauthier, Guy. „Von Jules Verne zu Méliès oder Von der Gravur zur Leinwand“, KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films, nr 2, 57 (1993)
  Google Scholar

Gunning, Tom. „Przed filmem dokumentalnym. Wczesne filmy nonfiction i estetyka „widoku””, tr. J. Dąbrowski. In: KINtop. Antologia wczesnego kina, cz. I.
  Google Scholar

Horak, Jan Ch. „Samochód, kolej żelazna i miasto – wczesne kino i awangarda”, tr. E. Fiuk. In: KINtop. Antologia wczesnego kina, cz. I, dz. cyt., s. . 397-398
  Google Scholar

Kessler, Frierich, Czytelne ciała, tr. E. Fiuk. In: KINtop. Antologia wczesnego kina, cz. I, dz. cyt., s. 390-391.
  Google Scholar

Kuyper, de, Eric. „Film niemy pierwszych dekad – przedmiot studiów czy oglądania?”, tłum A. Cencora, w: KINtop. Antologia wczesnego kina, cz. II, dz. cyt., s. 242.
  Google Scholar

Méliès, Georges. „Obrazy kinematograficzne”, tr. I. Dembowski. In: Europejskie manifesty kina. Antologia, ed. A. Gwóźdź, 246, Warszawa: Wiedza Powszechna, 2002, s. 246.
  Google Scholar

Morin, Edgar. Kino i wyobraźnia, tr. K. Eberhardt, 28, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1975, s. 28.
  Google Scholar

Salt, Barry. Styl i technologia filmu: Historia i analiza, t. I, tr. A. Helman, 115, Łódź :Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna, 2003.
  Google Scholar

Vogl-Bienek, Ludwig. „Historyczna sztuka projekcji. Otwarta perspektywa dziejowa na film jako przedstawienie”, tłum. J. Dąbrowski. In: KINtop. Antologia wczesnego kina, cz. I, ed. A Dębski, M. Loipedinger, Oficyna Wydawnicz ATUT: Wrocław 2016.
  Google Scholar

Vogl-Bienek, Ludwig. Skladanowsky und die Nebelbilder, „KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films”, nr 8, (1999), p 90-91.
  Google Scholar


Published
2017-09-30

Cited by

Dębski, A. (2017) “From Spectacle Art to the Cinema of Attraction, or the Intermedia Character of a Film Trick”, Kwartalnik Filmowy, (99), pp. 53–62. doi: 10.36744/kf.2035.

Authors

Andrzej Dębski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Wrocław Poland

Dr, kieruje projektem „Historia kina na Dolnym Śląsku do 1945 roku” w Centrum im. Willy’ego Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego. Jest autorem książki Historia kina we Wrocławiu w latach 1896-1918 (2009), a także współredaktorem tomów zbiorowych, m.in. Unterwegs zum Nachbarn. Deutsch-polnische Filmbegegnungen (wraz z Brigitte Braun i Andrzejem Gwoździem, 2013), Sylwester Chęciński (z Rafałem Bubnickim, 2015), KINtop. An­tologia wczesnego kina (z Martinem Loiperdingerem, 2016).



Statistics

Abstract views: 83
PDF downloads: 50


License

Copyright (c) 2017 Andrzej Dębski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.