The Splendour of Male Relationship: Andrzej Wajda’s “The Promised Land” as a Buddy Film
Abstract
One of the dominant themes in the work of Andrzej Wajda is the male homo-social desire. In The Promised Land it takes on a particularly dangerous form. Placing homosexuality (or more broadly – sexual minority) within a context of tolerant and accepting male community does not fit into accepted narrative of the nation, within which gays are always presented as enemies. Although in the film the ideal body of a Pole is contrasted with the anti-body of a homosexual Jew, the relations between them are not shaped according to the national, anti-gay script. Multicultural male homo-community is an alternative to family life and nation-state identity. In Wajda’s film the weaning patriotic ethos clashes with the emerging, future oriented community. The analysis of the male homo-social community is preceded by a presentation and analysis of the American sub-genre of buddy films of the 1970s, to which Wajda directly refers. [originally published in Polish in Kwartalnik Filmowy 2012, no. 77-78, pp. 25-54]
Keywords:
Andrzej Wajda, homosexuality, buddy filmReferences
Badinter, Elizabeth. 1995. XY: On Masculine Identity. Tłum. L. Davis. New York: Columbia University Press.
Google Scholar
Basiuk, Tomasz. 2004. Casus Wilde’a: homoseksualizm i tożsamość odmieńca od końca XIX wieku. W: Inny, Inna, Inne. O Inności w kulturze. Red. M. Janion, C. Snochowska-Gonzales, K. Szczuka. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN
Google Scholar
Caes, Christopher. 2003. Widowiska katastroficzne: trauma historyczna i męska podmiotowość we wczesnych filmach Andrzeja Wajdy. Tłum. Ch. Caes, Z. Batko. W: Filmowy świat Andrzeja Wajdy. Red. E. Nurczyńska-Fidelska, P. Sitarski. Kraków: Universitas
Google Scholar
Dondziłło, Czesław. 1982. Zasłużony półkownik? „Film”. Nr 39
Google Scholar
Dyer, Richard. 1993. The Master of Images: Essays on Representation. New York: Routledge
Google Scholar
Eberhardt, Konrad. 1982. Świat bez grzechu. W: tegoż. O polskich filmach. Opr. R. Koniczek. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe
Google Scholar
Ellis, John. 1982. Visible Fictions. London: Routledge & Kegan Paul.
Google Scholar
Foucault, Michel. 1998. The History of Sexuality, vol. 1: The Will to Knowledge. Tłum. R. Hurley, London: Penguin.
Google Scholar
Haskell, Molly. 1987. From Reverence to Rape: The Treatment of Women in the Movies, ed. II. Chicago: University of Chicago Press
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226412924.001.0001
Google Scholar
Karpiński, Maciej. 1976. Wojciech Pszoniak. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe
Google Scholar
Kłosińska, Krystyna. 2010. Feministyczne lektury „Dory”. W: tejże. Feministyczna krytyka literacka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Google Scholar
Kornatowska, Maria. 1986. Eros i film. Łódź: Krajowa Agencja Wydawnicza
Google Scholar
Ledóchowski, Aleksander. 1998. Złoty cielec. W: tegoż. Ulotne obrazy. Warszawa: Polska Federacja DKF
Google Scholar
Leszkowicz, Paweł, Tomek Kitliński. 2005. Miłość i demokracja. Rozważania o kwestii homoseksualnej w Polsce. Kraków: Aureus.
Google Scholar
Lis, Piotr. 1981. Liryczny bohater w dramatycznych okolicznościach. O twórczości Andrzeja Wajdy. W: W kręgu filmu polskiego XXXV-lecia. Red. J. Trzynadlowski. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Google Scholar
Lubelski, Tadeusz. 1997. Dwie ziemie jałowe: 1898 i 1974. „Kwartalnik Filmowy”. Nr 18
Google Scholar
Lubelski, Tadeusz. 2006. Wajda, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie
Google Scholar
Lubelski, Tadeusz. Daniel Olbrychski: Aktor Wajdy. W: Być jak Cybulski? Red. I. Cegiełkówna. Warszawa: Fundacja Kino.
Google Scholar
Mazierska, Ewa. 2008. Masculinities in Polish, Czech and Slovak Cinema. Black Peters and Men of Marble, New York-Oxford: Berghahn Books
Google Scholar
Michalak, Bartosz. 2000. Polskie Oscary. Warszawa: Prószyński i S-ka
Google Scholar
Mulvey, Laura. 1999. Visual Pleasure and Narrative Cinema. W: Feminist Film Theory. A Reader. Red. S. Thornham. Edinburgh: Edinburgh University Press
DOI: https://doi.org/10.1515/9781474473224-009
Google Scholar
Neale, Steve. 1993. Masculinity as spectacle. Reflections on men and mainstream cinema. W: Screening the Male. Exploring Masculinities in Hollywood Cinema. Red. S. Cohan, I. Rae Hark, London-New York: Routledge
Google Scholar
Nurczyńska-Fidelska, Ewelina. 1998. Polska klasyka literacka wobec Andrzeja Wajdy. Katowice: Śląsk.
Google Scholar
Olbrychski, Daniel. 1992. Anioły wokół głowy. Warszawa: BGW
Google Scholar
Ostrowska, Elżbieta. 2001. Obcość podwojona: obrazy kobiet żydowskich w polskim kinie powojennym. W: Gender-film-media. Red. E. H. Oleksy, E. Ostrowska. Kraków: Rabid
Google Scholar
Ostrowska, Elżbieta. 2003. Niebezpieczne związki. Dyskurs miłosny, erotyczny i narodowy w filmach Andrzeja Wajdy. W: Filmowy świat Andrzeja Wajdy. Red. E. Nurczyńska-Fidelska, P. Sitarski. Kraków: Universitas
Google Scholar
Pszoniak, Wojciech. 2009. Aktor, rozmowa z M. Komarem. Kraków: Wydawnictwo Literackie
Google Scholar
Simpson, Mark. 1994. Don’t Die on My Buddy: Homoeroticism and Masochism in War Movies. W: Male Impersonators: Men Performing Masculinity. New York: Routledge
Google Scholar
Szkrzypczak, Piotr. 2004. Filmowe panoramy społeczeństwa polskiego XIX wieku. Toruń: Wyd. Adam Marszałek
Google Scholar
Wajda, Andrzej. 2000. Kino i reszta świata, Kraków: Znak.
Google Scholar
Wajda, Andrzej. 2000. Zapisy cenzury. W: Wajda mówi o sobie: wywiady i teksty. Red. W. Wertenstein. Kraków: Wydawnictwo Literackie
Google Scholar
White, Hayden. 1995. Bodies and Their Plots. W: Choreographing History. Red. S. L. Foster, Bloomington: Indiana University Press
Google Scholar
Wood, Robin. 2003. From Buddies to Lovers. W: tegoż. Hollywood: From Vietnam to Reagan… and Beyond, Expanded and Revised Edition. New York: Columbia University Press
Google Scholar
Zawiszewska, Agata. 2009. „Zostawić całą hańbę”, lecz „zwrócić się przeciw tyranii”. Poglądy na temat homoseksualizmu w pierwszej połowie XX wieku w Polsce. W: Kultura wobec odmienności, v. 2, Prasa/Literatura. Red. B. Darska. Warszawa: Fundacja Feminoteka
Google Scholar
Żurawiecki, Bartosz. 2009. Na falach pruderii. „Dialog”. Nr 3
Google Scholar
Authors
Sebastian Jagielskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland
Doctor of the Humanities, specialist in film studies, junior member of research staff at the Institute of Audiovisual Arts at the Jagiellonian University (Krakow). Author of Maskarady męskości. Pragnienie homospołeczne w polskim kinie fabularnym [Masquerades of Masculinity: Homo-social Desire in Polish Fiction Cinema] (2013); co-editor of the volume Ciało i seksualność w kinie polskim [Body and Sexuality in Polish Cinema] (2009). His papers were published i.a. in Kwartalnik Filmowy, Studies in Eastern European Cinema and Kino. His research focuses on the history of Polish film, queer theory and cinema, and gender.
Statistics
Abstract views: 108PDF downloads: 64
License
Copyright (c) 2013 Sebastian Jagielski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Sebastian Jagielski, A Scream Captured in Freeze Frame , Kwartalnik Filmowy: No. 118 (2022): One Take
- Sebastian Jagielski, Enslaving or Liberating? Walerian Borowczyk’s “The Story of Sin” as a Political Film , Kwartalnik Filmowy: No. 115 (2021): Form Film, Content Film
- Sebastian Jagielski, “Ida”, Loss and Shame , Kwartalnik Filmowy: No. 103 (2018): Young Polish Cinema – Confrontation of Generations
- Sebastian Jagielski, Girls That Bite: “The Lure” as Rebel Cinema , Kwartalnik Filmowy: No. 100 (2017): On Celebrating