The Splendour of Male Relationship: Andrzej Wajda’s “The Promised Land” as a Buddy Film

Sebastian Jagielski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

One of the dominant themes in the work of Andrzej Wajda is the male homo-social desire. In The Promised Land it takes on a particularly dangerous form. Placing homosexuality (or more broadly – sexual minority) within a context of tolerant and accepting male community does not fit into accepted narrative of the nation, within which gays are always presented as enemies. Although in the film the ideal body of a Pole is contrasted with the anti-body of a homosexual Jew, the relations between them are not shaped according to the national, anti-gay script. Multicultural male homo-community is an alternative to family life and nation-state identity. In Wajda’s film the weaning patriotic ethos clashes with the emerging, future oriented community. The analysis of the male homo-social community is preceded by a presentation and analysis of the American sub-genre of buddy films of the 1970s, to which Wajda directly refers. [originally published in Polish in Kwartalnik Filmowy 2012, no. 77-78, pp. 25-54]


Keywords:

Andrzej Wajda, homosexuality, buddy film

Badinter, Elizabeth. 1995. XY: On Masculine Identity. Tłum. L. Davis. New York: Columbia University Press.
  Google Scholar

Basiuk, Tomasz. 2004. Casus Wilde’a: homoseksualizm i tożsamość odmieńca od końca XIX wieku. W: Inny, Inna, Inne. O Inności w kulturze. Red. M. Janion, C. Snochowska-Gonzales, K. Szczuka. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN
  Google Scholar

Caes, Christopher. 2003. Widowiska katastroficzne: trauma historyczna i męska podmiotowość we wczesnych filmach Andrzeja Wajdy. Tłum. Ch. Caes, Z. Batko. W: Filmowy świat Andrzeja Wajdy. Red. E. Nurczyńska-Fidelska, P. Sitarski. Kraków: Universitas
  Google Scholar

Dondziłło, Czesław. 1982. Zasłużony półkownik? „Film”. Nr 39
  Google Scholar

Dyer, Richard. 1993. The Master of Images: Essays on Representation. New York: Routledge
  Google Scholar

Eberhardt, Konrad. 1982. Świat bez grzechu. W: tegoż. O polskich filmach. Opr. R. Koniczek. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe
  Google Scholar

Ellis, John. 1982. Visible Fictions. London: Routledge & Kegan Paul.
  Google Scholar

Foucault, Michel. 1998. The History of Sexuality, vol. 1: The Will to Knowledge. Tłum. R. Hurley, London: Penguin.
  Google Scholar

Haskell, Molly. 1987. From Reverence to Rape: The Treatment of Women in the Movies, ed. II. Chicago: University of Chicago Press
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226412924.001.0001   Google Scholar

Karpiński, Maciej. 1976. Wojciech Pszoniak. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe
  Google Scholar

Kłosińska, Krystyna. 2010. Feministyczne lektury „Dory”. W: tejże. Feministyczna krytyka literacka. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
  Google Scholar

Kornatowska, Maria. 1986. Eros i film. Łódź: Krajowa Agencja Wydawnicza
  Google Scholar

Ledóchowski, Aleksander. 1998. Złoty cielec. W: tegoż. Ulotne obrazy. Warszawa: Polska Federacja DKF
  Google Scholar

Leszkowicz, Paweł, Tomek Kitliński. 2005. Miłość i demokracja. Rozważania o kwestii homoseksualnej w Polsce. Kraków: Aureus.
  Google Scholar

Lis, Piotr. 1981. Liryczny bohater w dramatycznych okolicznościach. O twórczości Andrzeja Wajdy. W: W kręgu filmu polskiego XXXV-lecia. Red. J. Trzynadlowski. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. 1997. Dwie ziemie jałowe: 1898 i 1974. „Kwartalnik Filmowy”. Nr 18
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. 2006. Wajda, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. Daniel Olbrychski: Aktor Wajdy. W: Być jak Cybulski? Red. I. Cegiełkówna. Warszawa: Fundacja Kino.
  Google Scholar

Mazierska, Ewa. 2008. Masculinities in Polish, Czech and Slovak Cinema. Black Peters and Men of Marble, New York-Oxford: Berghahn Books
  Google Scholar

Michalak, Bartosz. 2000. Polskie Oscary. Warszawa: Prószyński i S-ka
  Google Scholar

Mulvey, Laura. 1999. Visual Pleasure and Narrative Cinema. W: Feminist Film Theory. A Reader. Red. S. Thornham. Edinburgh: Edinburgh University Press
DOI: https://doi.org/10.1515/9781474473224-009   Google Scholar

Neale, Steve. 1993. Masculinity as spectacle. Reflections on men and mainstream cinema. W: Screening the Male. Exploring Masculinities in Hollywood Cinema. Red. S. Cohan, I. Rae Hark, London-New York: Routledge
  Google Scholar

Nurczyńska-Fidelska, Ewelina. 1998. Polska klasyka literacka wobec Andrzeja Wajdy. Katowice: Śląsk.
  Google Scholar

Olbrychski, Daniel. 1992. Anioły wokół głowy. Warszawa: BGW
  Google Scholar

Ostrowska, Elżbieta. 2001. Obcość podwojona: obrazy kobiet żydowskich w polskim kinie powojennym. W: Gender-film-media. Red. E. H. Oleksy, E. Ostrowska. Kraków: Rabid
  Google Scholar

Ostrowska, Elżbieta. 2003. Niebezpieczne związki. Dyskurs miłosny, erotyczny i narodowy w filmach Andrzeja Wajdy. W: Filmowy świat Andrzeja Wajdy. Red. E. Nurczyńska-Fidelska, P. Sitarski. Kraków: Universitas
  Google Scholar

Pszoniak, Wojciech. 2009. Aktor, rozmowa z M. Komarem. Kraków: Wydawnictwo Literackie
  Google Scholar

Simpson, Mark. 1994. Don’t Die on My Buddy: Homoeroticism and Masochism in War Movies. W: Male Impersonators: Men Performing Masculinity. New York: Routledge
  Google Scholar

Szkrzypczak, Piotr. 2004. Filmowe panoramy społeczeństwa polskiego XIX wieku. Toruń: Wyd. Adam Marszałek
  Google Scholar

Wajda, Andrzej. 2000. Kino i reszta świata, Kraków: Znak.
  Google Scholar

Wajda, Andrzej. 2000. Zapisy cenzury. W: Wajda mówi o sobie: wywiady i teksty. Red. W. Wertenstein. Kraków: Wydawnictwo Literackie
  Google Scholar

White, Hayden. 1995. Bodies and Their Plots. W: Choreographing History. Red. S. L. Foster, Bloomington: Indiana University Press
  Google Scholar

Wood, Robin. 2003. From Buddies to Lovers. W: tegoż. Hollywood: From Vietnam to Reagan… and Beyond, Expanded and Revised Edition. New York: Columbia University Press
  Google Scholar

Zawiszewska, Agata. 2009. „Zostawić całą hańbę”, lecz „zwrócić się przeciw tyranii”. Poglądy na temat homoseksualizmu w pierwszej połowie XX wieku w Polsce. W: Kultura wobec odmienności, v. 2, Prasa/Literatura. Red. B. Darska. Warszawa: Fundacja Feminoteka
  Google Scholar

Żurawiecki, Bartosz. 2009. Na falach pruderii. „Dialog”. Nr 3
  Google Scholar

Download


Published
2013-12-31

Cited by

Jagielski, S. (2013) “The Splendour of Male Relationship: Andrzej Wajda’s ‘The Promised Land’ as a Buddy Film”, Kwartalnik Filmowy, (Special Issue), pp. 37–66. doi: 10.36744/kf.1893.

Authors

Sebastian Jagielski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Doctor of the Humanities, specialist in film studies, junior member of research staff at the Institute of Audiovisual Arts at the Jagiellonian University (Krakow). Author of Maskarady męskości. Pragnienie homospołeczne w polskim kinie fabularnym [Masquerades of Masculinity: Homo-social Desire in Polish Fiction Cinema] (2013); co-editor of the volume Ciało i seksualność w kinie polskim [Body and Sexuality in Polish Cinema] (2009). His papers were published i.a. in Kwartalnik Filmowy, Studies in Eastern European Cinema and Kino. His research focuses on the history of Polish film, queer theory and cinema, and gender.



Statistics

Abstract views: 108
PDF downloads: 64


License

Copyright (c) 2013 Sebastian Jagielski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.