Z peryferii do centrum i z powrotem. Przypadek „Białego smoka” (1986)

Oryginalny artykuł naukowy; materiał recenzowany; zgłoszono: 2025.08.29; zrecenzowano: 2025.10.06; przyjęto: 2025.10.29

Michał Piepiórka

piepior@tlen.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2523-7656

Abstrakt

Artykuł stanowi studium przypadku pierwszej koprodukcji polsko-amerykańskiej – Białego smoka (1986) Jerzego Domaradzkiego i Janusza Morgensterna. Film jest rozpatrywany jako próba przełamania peryferyjności kinematografii schyłku PRL. Z tego względu historia produkcji i recepcji filmu została wpisana w teorię systemu-świata Immanuela Wallersteina, który rozpatrywał globalne stosunki gospodarcze, widząc w nich hierarchiczny układ sił, dzielący funkcjonujące w nim podmioty na centrum i peryferia. Znaczącym tłem dla badanych procesów jest ówczesna sytuacja gospodarcza polskiej kinematografii: zmiany w preferencjach produkcyjnych i otwarcie na Zachód – zarówno pod względem współprac produkcyjnych, jak i eksportu. Istotną kategorią analityczną jest imitacja, rozumiana jako produkt powstający na kinematograficznych peryferiach, próbujących podnieść swoją pozycję w kinematografii-świecie za sprawą implementacji rozwiązań wykształconych w filmowym centrum.

Instytucje finansujące

Artykuł powstał w ramach realizacji projektu „Kino popularne schyłkowego PRL-u na przykładzie 'Cudownego dziecka'” finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (2022/06/X/HS2/00202).

Oświadczenie o konflikcie interesów

Autor nie zgłosił żadnego potencjalnego konfliktu interesów.

Słowa kluczowe:

koprodukcja filmowa, system-świat, centrum i peryferie, kino schyłku PRL, eksport, imitacja

[NN] (1987). Biały smok w Sudetach. Dziennik Pojezierza, (114), s. 11.
  Google Scholar

Adamczak, M. (2019). Kapitały przemysłu filmowego. Hollywood, Europa, Chiny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Appadurai, A. (2005). Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji (tłum. Z. Pucek). Kraków: Wydawnictwo Universitas.
  Google Scholar

M. D. (1987). Okolice białego smoka. Kamena, (19), s. 5.
  Google Scholar

Okólska, H. (2024). Człowiek renesansu (rozmowa z J. Królem). Kalendarz Wrocławski, (48), s. 185.
  Google Scholar

Pawlicki, M. (1987). Smok na inwalidzkiej rencie. Tygodnik Kulturalny, (31), s. 12.
  Google Scholar

Prasek, C. (1987). Spółka. Kobieta i Życie, (38), s. 15.
  Google Scholar

Sieniawski, K. M. (1987). Ani biały, ani smok. Kultura, (27), s. 12.
  Google Scholar

Szczerek, Z. (2017). Międzymorze. Podróże przez prawdziwą i wyobrażoną Europę Środkową. Warszawa: Agora – Wydawnictwo Czarne.
  Google Scholar

Wallerstein, I. (2007). Analiza systemów-światów. Wprowadzenie (tłum. K. Gawlicz, M. Starnawski). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
  Google Scholar

Wiącek, T. (1987). Legenda o białym koniu. Echo Dnia, (157), s. 10.
  Google Scholar

Zagroba, B. (1987). Biały smok (rozmowa z J. Domaradzkim). Filmowy Serwis Prasowy, (7), s. 4.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-12-16

Cited By / Share

Piepiórka, M. (2025) „Z peryferii do centrum i z powrotem. Przypadek «Białego smoka» (1986)”, Kwartalnik Filmowy, (132), s. 54–80. doi: 10.36744/kf.4603.

Autorzy

Michał Piepiórka 
piepior@tlen.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
https://orcid.org/0000-0003-2523-7656

Doktor nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa, adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor książki Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej (2019). Publikował m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Images”, „Ekranach” i „Panoptikum”. Do jego zainteresowań naukowych zaliczają się filmowe obrazy transformacji gospodarczej, przemiany polskiego kina współczesnego i kinematografia schyłku PRL.



Statystyki

Abstract views: 9
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Michał Piepiórka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.