Visconti wśród gwiazd
Abstrakt
Helman pisze o sposobie, w jaki Luchino Visconti dobierał aktorów do swoich filmów. Cenił aktorów i dawał im szanse na maksymalne rozwinięcie aktorskiego potencjału. W pewnym sensie tworzył aktorskie emploi i wykorzystywał psychofizyczne typy gwiazd do budowania postaci. Na przykładzie tego punktu widzenia Helman analizuje ekspresyjne i spontaniczne postaci Anny Magnani w Bellissimie i Jesteśmy kobietami oraz egzotyczny i zdystansowany, precyzyjny styl gry pięknej Romy Schneider w segmencie Lavoro z Boccaccio ’70 i w Ludwigu. Silvana Mangano w segmencie La Strega Bruciata Viva kreowała wizerunek gwiazdy filmowej skrępowanej wymaganiami stawianymi przez społeczeństwo, fanów i rynek filmowy, ale najciekawsze role w filmach Viscontiego zagrała jako dojrzała aktorka (Śmierć w Wenecji, Ludwig i Portret rodzinny we wnętrzu). Dzięki chłodnej i klasycznej urodzie, wystudiowanym ruchom i gestom potrafiła zagrać bezwzględne i wyniosłe kobiety manipulujące ludźmi. Helman portretuje Claudię Cardinale, której warsztat aktorski pozostawiał wiele do życzenia, ale olśniewająca uroda tuszowała wszelkie wady. Jej uroda została doskonale wykorzystana, gdy Visconti poprosił Cardinale o zagranie pięknych, ale pustych bohaterek (Lampart i Błędne gwiazdy Wielkiej Niedźwiedzicy).
Słowa kluczowe:
Luchino Visconti, aktorstwo, Anna Magnani, Claudia CardinaleBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Alicja Helmankwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Filmoznawca, muzykolog, wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na UJ. Autorka licznych książek i artykułów z dziedziny teorii i historii kina, m. in. Historia semiotyki filmu t. 1 (1991), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2001).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2002 Alicja Helman

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Alicja Helman, Pajęcza gra miłosna, czyli o strategiach adaptacji Bernarda Bertolucciego , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Alicja Helman, Historia, legenda, fantazja. Filmowe portrety Pierwszego Cesarza , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie
- Alicja Helman, Młodość i magia kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Alicja Helman, Chińska awangarda filmowa i jej konteksty , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Alicja Helman, Inspiracje plastyczne we wczesnej twórczości Zhanga Yimou , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)
- Alicja Helman, À propos realizmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Alicja Helman, Kolczyki Madame de… , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Alicja Helman, „Niebezpieczne związki” − podróż w czasie i przestrzeni , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Alicja Helman, Spojrzenie dziecka metaforą kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Alicja Helman, Pokoleniowy dystans , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe