Biografizm w kinie współczesnym
Marek Hendrykowski
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
Abstrakt
Swoje rozważania autor rozpoczyna od spostrzeżenia, że biografizm jest coraz bardziej wyrazistym dążeniem filmu współczesnego, a zarazem może stanowić odpowiedź na głęboki regres dzisiejszej kultury filmowej i w ogóle kultury audiowizualnej. Za przejaw owego kryzysu Hendrykowski uznaje depersonalizację form widowiska ekranowego, która jest wynikiem dominującej roli anonimowego, „niczyjego” spojrzenie na świat i człowieka w filmach współczesnych. Analiza tego zjawiska prowadzi autora do stwierdzenia, że współczesny kinematograf pragnie być znów „biografem” (na wzór pierwszych aparatów kinematograficznych z końca XIX w. jak „Biograph” czy „Bioscope”), a życiopisanie kamerą nie jest tylko przelotną modą współczesnego kina. Hendrykowski zwraca uwagę na szczególnie ważną poznawczą funkcję biografizmu, która pozwala zrozumieć makroproces biografizacji współczesnego kina. Hendrykowski konkluduje, że biografizm stanowi dojrzałą i świadomą odpowiedź niektórych twórców (m.in. Woody’ego Allena, Mike’a Leigh, Spike’a Lee czy Jima Jarmuscha) na cyfrowy irrealizm i anonimowy charakter przedstawień filmowych.
Słowa kluczowe:
biografizm, kino amerykańskie, autobiografiaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marek Hendrykowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Historyk i teoretyk filmu, medioznawca, badacz kultury, profesor w Zakładzie Filmu i Telewizji UAM w Poznaniu. Opublikował m.in.: Film jako źródło historyczne (2000), Music and Film (red. razem z Donem Fredericksenem i Małgorzatą Hendrykowską, 2002), Metafory Internetu (2005), Nóż w wodzie (2005), Rejs (2005), Wojciech Wiszniewski, (red. 2006), Andrzej Munk (2007); redaktor naczelny międzynarodowego czasopisma „Images” oraz redaktor naukowy (razem z Małgorzatą Hendrykowską) polsko-angielskiej serii monografii książkowych Klasyka Kina/Classics of Cinema.
Statystyki
Abstract views: 58PDF downloads: 10
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Marek Hendrykowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marek Hendrykowski, Farmazon. Studium z genologii polskiego kina popularnego , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Marek Hendrykowski, Refleksje człowieka medialnego , Kwartalnik Filmowy: Nr 37-38 (2002): Aktor i postać filmowa
- Marek Hendrykowski, Uśmiech Stalina, czyli jak polubić socrealizm , Kwartalnik Filmowy: Nr 41-42 (2003): Mit i film
- Marek Hendrykowski, Reymont, izmy i kino , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś