„W życiu nie miałem takiej jazdy”. Modsi, „Quadrophenia”, „The Originals” i tożsamość subkulturowa
Abstrakt
Kosińska, wykorzystując film Franca Roddama Quadrophenia i komiks Dave’a Gibbonsa The Originals, próbuje zanalizować problem tożsamości subkulturowej. Chociaż akcja filmu rozgrywa się w Londynie lat 60., a opowieść Gibbonsa osadzona jest w mrocznej przyszłości (dlatego też komiks ten nazywany bywa historią retro-futurystyczną), oba dzieła odnoszą się do subkultury modsów. Modsi, jako współcześni dandysi, skupieni na swoim wyjątkowym wizerunku, który ma być wehikułem wynoszącym ich w hierarchii społecznej, byli rebeliantami wykorzystującymi styl jako formę Odmowy. Zarówno film, jak i komiks odzwierciedlają specyficzny styl tej grupy – ujawnia się ona nie tylko w wyglądzie postaci ale też w estetyce obu dzieł. Starając się nakreślić nową wizję subkultury jako takiej, Kosińska odwołuje się do koncepcji Dicka Hebdige’a, a także do jej krytyki, wysuniętych przez Davida Muggletona.
Słowa kluczowe:
Franc Roddam, Dave Gibbons, komiks, modsi, subkulturaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Karolina Kosińskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Absolwentka kulturoznawstwa (specjalność filmoznawcza) w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracę magisterską dotyczącą form buntu w kinie brytyjskim obroniła pod kierunkiem prof. dr. hab. Tadeusza Lubelskiego w 2002 roku. Od 2003 roku redaktorka „Kwartalnika Filmowego”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Karolina Kosińska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Karolina Kosińska, Radykalizm powolności , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Karolina Kosińska, Campowy androgyn. „Rocky Horror Picture Show” Jima Sharmana , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 129 (2025): Trauma
- Karolina Kosińska, To jest prawdziwa opowieść. O Andrei Dunbar, Lorraine Dunbar i „The Arbor” Clio Barnard , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Karolina Kosińska, Ciało na powierzchni obrazu , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Karolina Kosińska, Tam ich nie ma. Ciało pop-gwiazdy w „Superstar: The Karen Carpenter Story” i „I'm Not There” Todda Haynesa , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Karolina Kosińska, Trylogia Billa Douglasa i granice realizmu społecznego , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Karolina Kosińska, Kino polskie w kontekście międzynarodowym. Manchester, 3-5 grudnia 2009 , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Karolina Kosińska, Wielki niemowa w Polsce , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie
- Karolina Kosińska, To, czego nie ma. Relacje i wspomnienia kobiet z Powstania Warszawskiego jako gotowe, a niezrealizowane scenariusze filmowe , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie