Tam ich nie ma. Ciało pop-gwiazdy w „Superstar: The Karen Carpenter Story” i „I'm Not There” Todda Haynesa

Karolina Kosińska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

W filmach Todda Haynesa cielesność postaci zajmuje miejsce centralne. Ciało jest obszarem, na którym konstruowana jest tożsamość, jest także tej tożsamości nośnikiem. Jednak Haynes nie przedstawia ciała jako znaku wskazującego na głębię psychologiczną postaci; nie ma ono również charakteru predyskursywnego, nigdy nie jest naturalne i samostanowiące. Tak jak i tożsamość, ciało jest jedynie konstruktem ukształtowanym pod presją danego porządku społecznego i kulturowego. Analizując sposób traktowania cielesności postaci i aktorów w dwóch filmach reżysera – Superstar. The Karen Carpenter Story (1988) i I’m Not There (2007) – autorka próbuje opisać strategię autorską Haynesa. W Superstar, opowiadającym o Karen Carpenter, zmarłej w 1983 r. gwieździe muzyki pop, pierwszej ofierze anoreksji, we wszystkich rolach obsadził lalki Barbie. W I’m Not There, eksperymentalnej biografii Boba Dylana, główna rola została rozpisana na sześciu aktorów (wśród których była i kobieta, i nastoletni czarnoskóry chłopiec). Ciało pełni w tych filmach funkcję znaku, dystansuje widza i każe mu postacie raczej interpretować, a nie identyfikować się z nimi. Niebagatelną rolę pełni tu także „ciało” filmu: Haynes żongluje schematami i konwencjami filmowymi, odwołuje się do kina gatunków, wykorzystuje klisze i zapożyczenia. Tak potraktowane ciała postaci i ciała filmów wskazują na niezwykły potencjał interpretacyjny filmów Haynesa.


Słowa kluczowe:

Todd Haynes, Bob Dylan, Karen Carpenter

Clover, Joshua. 2008. The End. "Film Quarterly" 3.
DOI: https://doi.org/10.1525/fq.2008.61.3.6   Google Scholar

Kwiatkowska, Paulina. 2011. Somatografia. Ciało w obrazie filmowym. Kraków: korporacja ha!art.
  Google Scholar

Landy, Marcia. 2007. Storytelling and Information in Todd Haynes' Films. W: Morrison, James. The Cinema of Todd Haynes: All That Heaven Allows. London & New York: Wallflower Press.
  Google Scholar

Lott, Eric. 2008. Perfect is Dead: Karne Carpenter, Theodor Adorno, and the Radio; Or, if Hooks Would Kill. "Criticism" 2.
  Google Scholar

MacDonald, Scott. 2009. From Underground to Multiplex: An Interview with Todd Haynes. "Film Quarterly" 3.
DOI: https://doi.org/10.1525/fq.2009.62.3.54   Google Scholar

Naremore, James. 2012. Film Acting and the Arts of Imitation. "Film Quarterly" 4.
DOI: https://doi.org/10.1525/fq.2012.65.4.34   Google Scholar

Pitrus, Andrzej. 2004. Nam niebo pozwoli. O filmowej i telewizyjnej twórczości Todda Haynesa. Kraków: Rabid.
  Google Scholar

Porton, Richard. 2007. The Many FAces of Bob Dylan: An Interview with Todd Haynes. "Cineaste" 1.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-12-31

Cited By / Share

Kosińska, K. (2013) „Tam ich nie ma. Ciało pop-gwiazdy w „Superstar: The Karen Carpenter Story” i «I’m Not There» Todda Haynesa”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), s. 99–116. doi: 10.36744/kf.2686.

Autorzy

Karolina Kosińska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Absolwentka kulturoznawstwa (specjalność filmoznawcza) w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracę magisterską dotyczącą form buntu w kinie brytyjskim obroniła pod kierunkiem prof. dr. hab. Tadeusza Lubelskiego w 2002 roku. Pracę doktorską na temat postaci androgynicznej w brytyjskim filmie i kulturze popularnej obroniła w 2008 roku (promotor: prof. dr hab. Andrzej Pitrus) również w ISzA UJ. Od 2003 roku redaktorka „Kwartalnika Filmowego”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Karolina Kosińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.