Androgyn, który spadł na ziemię

Karolina Kosińska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

W 1998 roku amerykański reżyser Todd Haynes zdecydował się zrealizować film Velvet Goldmine, który miał być hołdem i elegią dla glam rocka, jako jednego z najbardziej progresywnych, transgresyjnych i twórczych momentów w historii popkultury. Jako jeden z głównych twórców New Queer Cinema Haynes przedstawił glam przez pryzmat teorii queer i skupił się przede wszystkim na postaci androgyna – istoty, która przekracza wszystkie kategorie oparte na binarności. Autorka analizuje film Haynesa i androgynicznych bohaterów, przywołując kategorie campu i teorie o performatywnym charakterze tożsamości płci autorstwa Judith Butler.



Słowa kluczowe:

Todd Haynes, New Queer Cinema, glam rock, gender, queer

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-12-31

Cited By / Share

Kosińska, K. (2004) „Androgyn, który spadł na ziemię”, Kwartalnik Filmowy, (47-48), s. 155–174. doi: 10.36744/kf.3610.

Autorzy

Karolina Kosińska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Absolwentka kulturoznawstwa (specjalność filmoznawcza) w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracę magisterską dotyczącą form buntu w kinie brytyjskim obroniła pod kierunkiem prof. dr. hab. Tadeusza Lubelskiego w 2002 roku. Od 2003 roku redaktorka „Kwartalnika Filmowego”.



Statystyki

Abstract views: 119
PDF downloads: 10


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Karolina Kosińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.