Wielki niemowa w Polsce
Abstrakt
Recenzja dwuczęściowej publikacji Filmoteki Narodowej wydanej z okazji stulecia polskiego filmu. Sto lat polskiego filmu. Kino okresu Wielkiego Niemowy (cz. I: Początki, 2008, cz. II: Od wielkiej wojny po erę dźwięku, 2009) to dwie bogato ilustrowane antologie prezentujące mało znane meandry historii filmu niemego w Polsce.
Słowa kluczowe:
Filmoteka Narodowa, recenzja, kino polskieBibliografia
Sto lat polskiego filmu. Kino okresu wielkiego niemowy. Część I: początki, red. G. Grabowska, Filmoteka Narodowa, Warszawa 2008.
Google Scholar
Sto lat polskiego filmu. Kino okresu wielkiego niemowy. Część II: od wielkiej wojny po erę dźwięku, red. G. Grabowska, Filmoteka Narodowa, Warszawa 2009.
Google Scholar
Autorzy
Karolina Kosińskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Absolwentka kulturoznawstwa (specjalność filmoznawcza) w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracę magisterską dotyczącą form buntu w kinie brytyjskim obroniła pod kierunkiem prof. dr. hab. Tadeusza Lubelskiego w 2002 roku. Pracę doktorską na temat postaci androgynicznej w brytyjskim filmie i kulturze popularnej obroniła w 2008 roku (promotor: prof. dr hab. Andrzej Pitrus) również w ISzA UJ. Od 2003 roku redaktorka „Kwartalnika Filmowego”.
Statystyki
Abstract views: 28PDF downloads: 6
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Karolina Kosińska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Karolina Kosińska, „Długie ujęcie naszego miasta z tamtego wzgórza”, czyli o władzy spojrzenia w brytyjskich filmach realizmu społecznego lat 60. i 80. , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Karolina Kosińska, Kino polskie w kontekście międzynarodowym. Manchester, 3-5 grudnia 2009 , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Karolina Kosińska, Tam ich nie ma. Ciało pop-gwiazdy w „Superstar: The Karen Carpenter Story” i „I'm Not There” Todda Haynesa , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Karolina Kosińska, Ciało na powierzchni obrazu , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Karolina Kosińska, Trylogia Billa Douglasa i granice realizmu społecznego , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Karolina Kosińska, To jest prawdziwa opowieść. O Andrei Dunbar, Lorraine Dunbar i „The Arbor” Clio Barnard , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Karolina Kosińska, Campowy androgyn. „Rocky Horror Picture Show” Jima Sharmana , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Karolina Kosińska, To, czego nie ma. Relacje i wspomnienia kobiet z Powstania Warszawskiego jako gotowe, a niezrealizowane scenariusze filmowe , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie