Hollywoodzki gotyk i zamknięta przestrzeń ogniska domowego

Patrycja Włodek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

W latach 40. XX wieku w Hollywood powstało kilkadziesiąt filmów zaliczanych do gotyckich serii film noir. W powtarzalnych fabułach piękne i młode kobiety, najczęściej tuż po ślubie, są prześladowane, dręczone i wpędzane w szaleństwo przez swych mężów. Nawet jeśli sprawcami były postacie inne niż mężowie (np. pracodawcy, krewni, bliscy znajomi), to wydarzenia w omawianych filmach zawsze rozgrywały się w zamkniętej przestrzeni domów głównych bohaterek, czyli w miejscach, gdzie ex definitione powinny się one czuć bezpiecznie. Nie tylko dlatego, że dom po prostu kojarzy się z poczuciem bezpieczeństwa, ale także dlatego, że – zgodnie z konserwatywnym przekazem płynącym z Hollywood tamtych lat – przestrzeń domowa była tą, do której przynależały kobiety, najlepszą realizację marzeń i ambicji znajdując właśnie w małżeństwie. Gotycki cykl, określany też wiele mówiącymi nazwami paranoid women’s movies i persecuted wife cycle, pokazuje, jak owa zamknięta przestrzeń staje się areną małżeńskiego koszmaru, odsłaniając też kolejną szczelinę subwersji w pozornie jednoznacznym przekazie ideologicznym Hollywood poddanego dyktatowi kodeksu Haysa.


Słowa kluczowe:

Hollywood, gotyk, film noir, kodeks Haysa

Clark Al, Raymond Chandler in Hollywood, Silman-James Press, Los Angeles 1996, s. 59.
  Google Scholar

Barefoot Guy, Gaslight Melodrama. From Victorian London to 1940s Hollywood, Continuum, New York-London, 2001, s. 65, 67, 179.
  Google Scholar

Faludi Susan, Backlash. The Undeclared War Against American Women, Three Rivers Press, New York 2006, s. 126.
  Google Scholar

Film Noir. The Encyclopedia, red. Robert Porfirio, Alain Silver, James Ursini, Elizabeth Ward, Overlook Duckworth, New York-London 2010.
  Google Scholar

Greco Joseph, The File on Robert Siodmak, Dissertation.com 1999, s. 84.
  Google Scholar

Hanson Helen, Hollywood Heroines. Women in Film Noir and the Female Gothic Film, I. B. Tauris, London-New York 2007, s. 41, 47, 173, 197, 225-228.
DOI: https://doi.org/10.5040/9780755696574   Google Scholar

Naremore James, More Than a Night. Film Noir in it’s Contects, University of California Press, Berleley-Los Angeles -London, 2008, s. 26.
  Google Scholar

Schatz Tomas, Boom and Bust. American Cinema In the 1940s, University of California Press, Berkley-Los Angeles-London, 1997.
  Google Scholar

White Ethel Lina, Some Must Watch, Ward Lock, London 1933, s. 45.
DOI: https://doi.org/10.2307/4113511   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-09-30

Cited By / Share

Włodek, P. (2012) „Hollywoodzki gotyk i zamknięta przestrzeń ogniska domowego”, Kwartalnik Filmowy, (79), s. 62–78. doi: 10.36744/kf.2820.

Autorzy

Patrycja Włodek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktor nauk o sztuce, absol­wentka socjologii i filmoznawstwa UJ. Autorka rozprawy doktorskiej Czarny kryminał Raymonda Chandlera w literaturze i filmie oraz tekstów o te­matyce filmowej publikowanych w tomach zbio­rowych. Współredaktorka 406. i 407. numeru „Filmu na Świecie” oraz „EKRANów”. W kręgu jej zainteresowań znajdują się zagadnienia z za­kresu historii kina, ze szczególnym uwzględnie­niem kinematografii amerykańskiej.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Patrycja Włodek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.