Brytyjczycy o Polakach, czyli jak pisano o polskim kinie w brytyjskim piśmie „Sight & Sound” w latach 50. i 60

Karolina Kosińska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Kino polskie zaczęło pojawiać się w brytyjskiej prasie filmowej („Sight & Sound”) mniej więcej od połowy lat 50. Pierwsze wzmianki o polskich filmach można znaleźć wcześniej (wspomina się na przykład o Ostatnim etapie Wandy Jakubowskiej), ale dopiero Kanał oraz Popiół i diament otwierają brytyjskich krytyków na polską kinematografię. Podczas pokazów dokumentów w ramach Free Cinema pojawiają się filmy z „czarnej serii”, a Lindsay Anderson kieruje osobiste słowa do redaktorów „Filmu”. W 1967 r. Anderson realizuje w Polsce film Raz, dwa, trzy ze studentami warszawskiej szkoły teatralnej. Jak przedstawiali polskie kino polscy publicyści (np. Bolesław Michałek) pisujący do brytyjskich pism? W jaki sposób brytyjscy krytycy postrzegali to kino i czy widzieli w nas sprzymierzeńców w swojej ideowej walce o film? Co o polskim kinie może nam powiedzieć przegląd brytyjskiej prasy filmowej? Artykuł jest próbą odpowiedzi na te pytania.


Słowa kluczowe:

Sight & Sound, Bolesław Michałek, kino polskie, prasa zagraniczna

“A Note from Poland”, Sight & Sound, 16:62 (1947).
  Google Scholar

Anderson, Lindsay. “Cannes 1957”. Sight & Sound, 27:1 (1957).
DOI: https://doi.org/10.2307/1169249   Google Scholar

B. S. “In the Picture. Poland”. Sight & Sound. 37:3 (1968)
  Google Scholar

Breen, J. “Edinburgh Festival”. Sight & Sound. 31:4 (1962).
  Google Scholar

Dyer, Peter John. “Ashes and Diamonds“. Sight & Sound, 28:3-4 (1959).
  Google Scholar

Dyer, Peter John. “Life’a a Pain, Anyway”. Sight and Sound 32:1 (1962-63).
  Google Scholar

Dyer, Peter John. “Repulsion”. Sight & Sound 34:3 (1965).
  Google Scholar

Dyer, Peter John. “The festivals. Venice”. Sight & Sound. 29:4 (1960).
  Google Scholar

Gessner, R. “Report from Łódź”. Sight & Sound. 32:2 (1963).
  Google Scholar

Gillet, J.“Cannes”. Sight & Sound”. 32:3 (1963).
  Google Scholar

Gillet, John. “London Festival”. Sight & Sound. 29:1 (1959-1960).
  Google Scholar

Grenier, C. “East-west Meeting Ground”. Sight & Sound 29:4 (1960).
  Google Scholar

McArthur, Colin. “Everything for sale”. Sight & Sound”. 38:3 (1969).
  Google Scholar

McArthur, Colin. “The Real Presence”. Sight & Sound. 36:3 (1967).
  Google Scholar

Michałek, Bolesław. “The Polish Drama”. Sight & Sound. 29:4 (1960).
  Google Scholar

Milne, T. “London Festival”. Sight & Sound. 33:1 (1963-64).
  Google Scholar

Moskowitz, Gene. “The Uneasy East and the Polish Cinema”. Sight & Sound. 27:3 (1957-1958).
  Google Scholar

Pearson, Gabriel. “Eroica”. Sight & Sound. 30:4 (1961).
  Google Scholar

Prouse, D. “Cannes 1961”. Sight & Sound”. 30:3 (1961).
  Google Scholar

Rotha, Paul. “The Last Day of Summer”. Sight & Sound. 27:4 (1958).
  Google Scholar

Roud, R. “London Film Festival”. „Sight & Sound”. 37:1 (1967-68).
  Google Scholar

Thomsen, Ch. B. “Skolimowski”. Sight and Sound. 37:3 (1968).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-09-30

Cited By / Share

Kosińska, K. (2016) „Brytyjczycy o Polakach, czyli jak pisano o polskim kinie w brytyjskim piśmie «Sight & Sound» w latach 50. i 60”, Kwartalnik Filmowy, (95), s. 184–203. doi: 10.36744/kf.2176.

Autorzy

Karolina Kosińska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Absolwentka kulturoznawstwa (specjalność filmoznawcza) w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracę magisterską dotyczącą form buntu w kinie brytyjskim obroniła pod kierunkiem prof. dr. hab. Tadeusza Lubelskiego w 2002 roku. Pracę doktorską na temat postaci androgynicznej w brytyjskim filmie i kulturze popularnej obroniła w 2008 roku (promotor: prof. dr hab. Andrzej Pitrus) również w ISzA UJ. Od 2003 roku redaktorka „Kwartalnika Filmowego”.



Statystyki

Abstract views: 70
PDF downloads: 24


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Karolina Kosińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.