Brytyjczycy o Polakach, czyli jak pisano o polskim kinie w brytyjskim piśmie „Sight & Sound” w latach 50. i 60
Abstrakt
Kino polskie zaczęło pojawiać się w brytyjskiej prasie filmowej („Sight & Sound”) mniej więcej od połowy lat 50. Pierwsze wzmianki o polskich filmach można znaleźć wcześniej (wspomina się na przykład o Ostatnim etapie Wandy Jakubowskiej), ale dopiero Kanał oraz Popiół i diament otwierają brytyjskich krytyków na polską kinematografię. Podczas pokazów dokumentów w ramach Free Cinema pojawiają się filmy z „czarnej serii”, a Lindsay Anderson kieruje osobiste słowa do redaktorów „Filmu”. W 1967 r. Anderson realizuje w Polsce film Raz, dwa, trzy ze studentami warszawskiej szkoły teatralnej. Jak przedstawiali polskie kino polscy publicyści (np. Bolesław Michałek) pisujący do brytyjskich pism? W jaki sposób brytyjscy krytycy postrzegali to kino i czy widzieli w nas sprzymierzeńców w swojej ideowej walce o film? Co o polskim kinie może nam powiedzieć przegląd brytyjskiej prasy filmowej? Artykuł jest próbą odpowiedzi na te pytania.
Słowa kluczowe:
Sight & Sound, Bolesław Michałek, kino polskie, prasa zagranicznaBibliografia
“A Note from Poland”, Sight & Sound, 16:62 (1947).
Google Scholar
Anderson, Lindsay. “Cannes 1957”. Sight & Sound, 27:1 (1957).
DOI: https://doi.org/10.2307/1169249
Google Scholar
B. S. “In the Picture. Poland”. Sight & Sound. 37:3 (1968)
Google Scholar
Breen, J. “Edinburgh Festival”. Sight & Sound. 31:4 (1962).
Google Scholar
Dyer, Peter John. “Ashes and Diamonds“. Sight & Sound, 28:3-4 (1959).
Google Scholar
Dyer, Peter John. “Life’a a Pain, Anyway”. Sight and Sound 32:1 (1962-63).
Google Scholar
Dyer, Peter John. “Repulsion”. Sight & Sound 34:3 (1965).
Google Scholar
Dyer, Peter John. “The festivals. Venice”. Sight & Sound. 29:4 (1960).
Google Scholar
Gessner, R. “Report from Łódź”. Sight & Sound. 32:2 (1963).
Google Scholar
Gillet, J.“Cannes”. Sight & Sound”. 32:3 (1963).
Google Scholar
Gillet, John. “London Festival”. Sight & Sound. 29:1 (1959-1960).
Google Scholar
Grenier, C. “East-west Meeting Ground”. Sight & Sound 29:4 (1960).
Google Scholar
McArthur, Colin. “Everything for sale”. Sight & Sound”. 38:3 (1969).
Google Scholar
McArthur, Colin. “The Real Presence”. Sight & Sound. 36:3 (1967).
Google Scholar
Michałek, Bolesław. “The Polish Drama”. Sight & Sound. 29:4 (1960).
Google Scholar
Milne, T. “London Festival”. Sight & Sound. 33:1 (1963-64).
Google Scholar
Moskowitz, Gene. “The Uneasy East and the Polish Cinema”. Sight & Sound. 27:3 (1957-1958).
Google Scholar
Pearson, Gabriel. “Eroica”. Sight & Sound. 30:4 (1961).
Google Scholar
Prouse, D. “Cannes 1961”. Sight & Sound”. 30:3 (1961).
Google Scholar
Rotha, Paul. “The Last Day of Summer”. Sight & Sound. 27:4 (1958).
Google Scholar
Roud, R. “London Film Festival”. „Sight & Sound”. 37:1 (1967-68).
Google Scholar
Thomsen, Ch. B. “Skolimowski”. Sight and Sound. 37:3 (1968).
Google Scholar
Autorzy
Karolina Kosińskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Absolwentka kulturoznawstwa (specjalność filmoznawcza) w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracę magisterską dotyczącą form buntu w kinie brytyjskim obroniła pod kierunkiem prof. dr. hab. Tadeusza Lubelskiego w 2002 roku. Pracę doktorską na temat postaci androgynicznej w brytyjskim filmie i kulturze popularnej obroniła w 2008 roku (promotor: prof. dr hab. Andrzej Pitrus) również w ISzA UJ. Od 2003 roku redaktorka „Kwartalnika Filmowego”.
Statystyki
Abstract views: 116PDF downloads: 42
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Karolina Kosińska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 110 (2020): Poza człowiekiem
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 119 (2022): (Nowa) teoria filmu
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 120 (2022): Kultura filmowa
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 122 (2023): Krajobrazy, panoramy, terytoria
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 123 (2023): Tempo i rytm
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 126 (2024): Fantastyka, fantasy, fantazmat