Orkiestra sierżanta Pieprza w żółtej łodzi podwodnej. O płycie i filmie, które zmieniły popkulturę
Abstrakt
W 1966 r. Beatlesi podjęli odważną decyzję: będąc u szczytu popularności, postanowili skończyć z koncertami na żywo. Po pożegnalnym koncercie wzięli kilkumiesięczny urlop nie tylko od występów, ale też nagrań i w ogóle wspólnych działań. Publika spekulowała, czy to koniec zespołu, czy zawiniły kłótnie czy też wypalenie muzyków. Jednakże w 1967 r. Beatlesi wrócili do studia i nagrali „najważniejszy album w historii rocka” – Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band. Giżycki pisze o historii powstania albumu, jego charakterze, okładce, wpływie na popkulturę, a przede wszystkim o tym, w jaki sposób przyczynił się do powstania filmu Yellow Submarine, animowanego arcydzieła reżysera George’a Dunninga i rysownika Heinza Edelmanna.
Słowa kluczowe:
The Beatles, George Dunning, Heinz EdelmannBibliografia
Gilmore, Mikal, I. “Inside the Making of „Sgt. Pepper””, Rolling Stone, 1 July 2017, http://www.rollingstone.com/music/features/inside-the-making-of-the-beatles-sgt-pepper-w484129.
Google Scholar
Goldstein, Richard. “We Still Need the Beatles, But…”, The New York Times, 18 June (1967).
Google Scholar
Hieronimus, Robert. B. Inside the Yellow Submarine: The Making of the Beatles’ Animated Classic, Iola: Krause Publications, 2002.
Google Scholar
Neaverson, Bob. The Beatles Movies, London – Washington: Cassel, 1997.
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych Polska
Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA, profesor w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).
Statystyki
Abstract views: 120PDF downloads: 54
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Marcin Giżycki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Pożegnanie trzeciej awangardy , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Marcin Giżycki, Kino odwróconego czasu , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Marcin Giżycki, Nos Kentridge’a , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie
- Marcin Giżycki, Partia szachów z Ojcem. Jerzy Giżycki (1919-2009) , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Marcin Giżycki, Schizofreniczny surrealizm ekranu , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Marcin Giżycki, Włodzimierz Iljicz King Kong , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne