Spotkania z Kieślowskim. O dokumentalnych portretach reżysera

Mikołaj Jazdon

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Jazdon analizuje filmy, w których Kieślowski jest portretowany; od Twarzy Piotra Studzińskiego z twarzą Kieślowskiego jako studenta szkoły filmowej po filmy zrealizowane po jego śmierci. Zaskakujące, że powstało tak wiele portretujących go filmów. Kieślowski jako bohater filmowy jest niezwykle ciekawą osobowością, a to, co mówi, jest postrzegane jako ważny komentarz do jego twórczości. Kieślowski zawsze był zafascynowany ludzką twarzą, zarówno w dokumentach (Gadające głowy), jak i w filmach fabularnych, gdzie zbliżenia odgrywały kluczową rolę. Jazdon pisze, że krajobraz twarzy Kieślowskiego wyznacza najciekawsze pole obserwacji. Tak jest też w innych filmach o Kieślowskim, np. w Spotkaniu z Krzysztofem Kieślowskim Andreasa Voigta i Lothara Kompatzkiego, w Z rzeczywistości Grażyny Banaszkiewicz i w I’m so-so… Krzysztofa Wierzbickiego. Emocje zapisane w filmach, sposób, w jaki Kieślowski zatraca się w myślach, typowe dla niego ruchy rąk, podparta dłońmi głowa, sposób trzymania papierosa czy pocierania czoła dopełniają sylwetkę reżysera i świadczą o wysiłku, jaki włożył w mówienie o sobie i swoich filmach. Kieślowski był niejako współautorem filmów o sobie, dbał o szczegóły i formę, w jakiej wypowiadał swoje kwestie. Powracające w jego filmach wątki to opowieści o czasach studenckich, życiu w PRL-u, decyzji o rezygnacji z robienia dokumentów, znaczeniu ślepego przypadku w życiu człowieka oraz o spotkaniach z ludźmi, którzy wywarli ogromny wpływ na obraną przez niego drogę artystyczną. Co więcej, Kieślowski jest obecny we wszystkich swoich filmach w mniej lub bardziej ukryty sposób.



Słowa kluczowe:

Krzysztof Kieślowski, Piotr Studziński, Grażyna Banaszkiewicz, Krzysztof Wierzbicki

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-03-31

Cited By / Share

Jazdon, M. (2001) „Spotkania z Kieślowskim. O dokumentalnych portretach reżysera”, Kwartalnik Filmowy, (33), s. 162–171. doi: 10.36744/kf.4184.

Autorzy

Mikołaj Jazdon 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Absolwent anglistyki i po­lonistyki UAM. Adiunkt w Zakładzie Filmu i Te­lewizji na UAM w Poznaniu. Twórca wielokrotnie nagradzanych amatorskich filmów dokumental­nych, m. in. Ostatniego spotkania (Grand Prix Krakowskiego SMOFI - 1966). Interesuje się teo­rią i praktyką kina dokumentalnego.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Mikołaj Jazdon

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.