Spotkania z Kieślowskim. O dokumentalnych portretach reżysera
Abstrakt
Jazdon analizuje filmy, w których Kieślowski jest portretowany; od Twarzy Piotra Studzińskiego z twarzą Kieślowskiego jako studenta szkoły filmowej po filmy zrealizowane po jego śmierci. Zaskakujące, że powstało tak wiele portretujących go filmów. Kieślowski jako bohater filmowy jest niezwykle ciekawą osobowością, a to, co mówi, jest postrzegane jako ważny komentarz do jego twórczości. Kieślowski zawsze był zafascynowany ludzką twarzą, zarówno w dokumentach (Gadające głowy), jak i w filmach fabularnych, gdzie zbliżenia odgrywały kluczową rolę. Jazdon pisze, że krajobraz twarzy Kieślowskiego wyznacza najciekawsze pole obserwacji. Tak jest też w innych filmach o Kieślowskim, np. w Spotkaniu z Krzysztofem Kieślowskim Andreasa Voigta i Lothara Kompatzkiego, w Z rzeczywistości Grażyny Banaszkiewicz i w I’m so-so… Krzysztofa Wierzbickiego. Emocje zapisane w filmach, sposób, w jaki Kieślowski zatraca się w myślach, typowe dla niego ruchy rąk, podparta dłońmi głowa, sposób trzymania papierosa czy pocierania czoła dopełniają sylwetkę reżysera i świadczą o wysiłku, jaki włożył w mówienie o sobie i swoich filmach. Kieślowski był niejako współautorem filmów o sobie, dbał o szczegóły i formę, w jakiej wypowiadał swoje kwestie. Powracające w jego filmach wątki to opowieści o czasach studenckich, życiu w PRL-u, decyzji o rezygnacji z robienia dokumentów, znaczeniu ślepego przypadku w życiu człowieka oraz o spotkaniach z ludźmi, którzy wywarli ogromny wpływ na obraną przez niego drogę artystyczną. Co więcej, Kieślowski jest obecny we wszystkich swoich filmach w mniej lub bardziej ukryty sposób.
Słowa kluczowe:
Krzysztof Kieślowski, Piotr Studziński, Grażyna Banaszkiewicz, Krzysztof WierzbickiBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Mikołaj Jazdonkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Absolwent anglistyki i polonistyki UAM. Adiunkt w Zakładzie Filmu i Telewizji na UAM w Poznaniu. Twórca wielokrotnie nagradzanych amatorskich filmów dokumentalnych, m. in. Ostatniego spotkania (Grand Prix Krakowskiego SMOFI - 1966). Interesuje się teorią i praktyką kina dokumentalnego.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Mikołaj Jazdon

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Mikołaj Jazdon, Fotografie w roli głównej. O polskim filmie ikonograficznym ze zdjęć , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Mikołaj Jazdon, Portret polsko-żydowskiej rodziny w amerykańskim wnętrzu. „Anya (In and Out of Focus)” Mariana Marzyńskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Mikołaj Jazdon, Marian Marzyński. Autobiografia dokumentalisty , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Mikołaj Jazdon, Fotografie w roli głównej. O polskim filmie ikonograficznym ze zdjęć , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Mikołaj Jazdon, Dokumentalne powroty , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków
- Mikołaj Jazdon, O „Poetyce kina dokumentalnego” Mirosława Przylipiaka , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków
- Mikołaj Jazdon, „Portretując innych, szukam cząstki siebie”. Z Grażyną Banaszkiewicz, reżyserem filmów dokumentalnych, rozmawia Mikołaj Jazdon , Kwartalnik Filmowy: Nr 33 (2001): Filmowy portret artysty