Marian Marzyński. Autobiografia dokumentalisty

Mikołaj Jazdon

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Jazdon prezentuje twórczość Mariana Marzyńskiego, jej styl i metodę stosowaną przez filmowca. Marzyński, twórca polsko-amerykański, w swoich filmach podjął próbę zanalizowania własnej biografii na kilka różnych sposobów. Jazdon przedstawia jego drogę twórczą – od dokumentów w konwencji cinéma vérité zrealizowanych w Polsce w latach 60., przez filmy powstałe w Danii, dokąd Marzyński emigrował na początku lat 70. (po antysemickiej nagonce rozpętanej przez komunistyczny rząd w Polsce), po jego amerykańskie prace (te wcześniejsze – Return to Poland z 1981 r., i te nowsze – Settlement z 2008 r. i Skibet z 2010 r.). Marzyński niemalże w każdym z nich pojawia się przed kamerą, łącząc w ten sposób temat filmu z własną biografią jako tego, który przeżył Holocaust, emigranta, dziennikarza, obywatela amerykańskiego. Ukazywane wydarzenia komentuje spoza kadru, często wręcz je inicjuje. Z filmu na film jego dzieła są coraz mocniej auto-dokumentalne, co szczególnie mocno uwidacznia się w takich pracach, jak Anya In and Out of Focus (2004) czy Life on Marz (2007).


Słowa kluczowe:

Marian Marzyński, autobiografizm, cinéma vérité

Anderson Carolyn, Autobiography and Documentary, w: Encyclopaedia of the Documentary Film, t. 1., red. I. Aitken, New York 2006.
  Google Scholar

Barker Paul, The Rise of Camcorder Culture, w: Imagining Reality: The Faber Book of Documentary, red. K. MacDonald, M. Cousins, London – Boston 1996.
  Google Scholar

David Holzman’s Diary: An Unlikely Beginning, w: J. Lane, The Autobiographical Documentary in America, Madison 2002.
  Google Scholar

Fischer Lucy, Documentary Film and the Discourse of Hysterical/Historical Narrative. Ross Mc Elwee’s „Sherman’s March”, w: Documenting the Documentary. Close Readings of Documentary Film and Video, red. B. Keith, J. Sloniowski, Detroit 1998.
  Google Scholar

Jazdon Mikołaj, Ukryte dziecko, „Pro Arte” 1996, nr 1, s. 9.
  Google Scholar

Lane Jim, The Autobiographical Documentary in America, Madison 2002, s. 4, 12.
  Google Scholar

Marzyński Marian, Sennik polsko-żydowski, Warszawa 2005, s. 58-59.
  Google Scholar

Mekas Jonas, Kino jako pamiętnik, notowali: M. Pośpiech, T. Zielichowski-Wojniłłowicz, „Kino” 1993, nr 8, s. 41.
  Google Scholar

Michałek Bolesław, Film się zmienia, Warszawa 1967, s. 42.
  Google Scholar

Odbijam się w lustrze Ameryki, mówi Marian Marzyński, rozmawiał M. Giżycki, „Kino” 1993, nr 8, s. 22.
  Google Scholar

Przylipiak Mirosław, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2000, s. 178, 179.
  Google Scholar

Ruby Jay, The Image Mirrored: Reflexivity and the Documentary Film, w: New Chalanges for Documentary, red. A. Rosenthal, Berkeley – Los Angeles 1988, s. 72.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-03-31

Cited By / Share

Jazdon, M. (2011) „Marian Marzyński. Autobiografia dokumentalisty”, Kwartalnik Filmowy, (73), s. 42–52. doi: 10.36744/kf.2984.

Autorzy

Mikołaj Jazdon 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Adiunkt w Zakładzie Filmu i Telewizji UAM, autor książek Dokumenty Kieślowskiego (2002) i Kino dokumentalne Ka­zimierza Karabasza (2009) oraz opracowań do albumów DVD z serii Polska Szkoła Dokumentu; redaktor tomu Polskie kino niezależne (2005).



Statystyki

Abstract views: 25
PDF downloads: 7


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Mikołaj Jazdon

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.