Obraz czasu w samotności. „Pętla” Wojciecha Jerzego Hasa
Abstrakt
Autor, powołując się na teorie Erwina Panofsky’ego i Maurice’a Merleau-Ponty’ego przywołuje problem możliwości artystycznej transcendencji kina, jego zdolności do zapanowaniem nad materialnością przedstawianego świata. Według Frąca wizualność Pętli W.J. Hasa przybliża ów film do nieprzekraczalnej granicy, za którą medium filmowe miałoby mieć pełną optyczną władzę nad rzeczywistością, nad materialną tożsamością przedmiotów. Autor próbuje też przełożyć te teorie na fundamentalny sens Pętli jakim jest traumatyczne przeżywanie czasu w absolutnym odczuwaniu samotności.
Słowa kluczowe:
Wojciech Jerzy Has, czas, samotnośćBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Waldemar Frąckwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktor nauk o sztuce. Wykłada Na Uniwersytecie Opolskim i Jagiellońskim. Ostatnio wydał książkę z teorii filmu: Kino możliwe.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Waldemar Frąc

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Waldemar Frąc, Kino i twarda rzeczywistość , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Waldemar Frąc, Cielesność filmu, filmowość ciała , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Waldemar Frąc, Obiektywizm subiektywnych pragnień. Transcendencja zmysłowości w „Uczcie Babette” Gabriela Axela , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Waldemar Frąc, Kino: pytanie rzeczy , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Waldemar Frąc, Między mitem i historią jest realność zła. „Ryś” Stanisława Różewicza , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Waldemar Frąc, Dotknięcie śmierci obrazem – potrzeba sensu. „Wykonać wyrok” Stephena Frearsa , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)
- Waldemar Frąc, Śmierć ciała. Pytanie o człowieka – „Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową” Krzysztofa Zanussiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film