Obraz czasu w samotności. „Pętla” Wojciecha Jerzego Hasa

Waldemar Frąc

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autor, powołując się na teorie Erwina Panofsky’ego i Maurice’a Merleau-Ponty’ego przywołuje problem możliwości artystycznej transcendencji kina, jego zdolności do zapanowaniem nad materialnością przedstawianego świata. Według Frąca wizualność Pętli W.J. Hasa przybliża ów film do nieprzekraczalnej granicy, za którą medium filmowe miałoby mieć pełną optyczną władzę nad rzeczywistością, nad materialną tożsamością przedmiotów. Autor próbuje też przełożyć te teorie na fundamentalny sens Pętli jakim jest traumatyczne przeżywanie czasu w absolutnym odczuwaniu samotności.



Słowa kluczowe:

Wojciech Jerzy Has, czas, samotność

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-09-30

Cited By / Share

Frąc, W. (2003) „Obraz czasu w samotności. «Pętla» Wojciecha Jerzego Hasa”, Kwartalnik Filmowy, (43), s. 104–107. doi: 10.36744/kf.3779.

Autorzy

Waldemar Frąc 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktor nauk o sztuce. Wykła­da Na Uniwersytecie Opolskim i Jagiellońskim. Ostatnio wydał książkę z teorii filmu: Kino mo­żliwe.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Waldemar Frąc

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.