Filmowe spotkania z ciałem

Klaudia Rachubińska

klaudia.rachubinska@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-8240-0643

Abstrakt

Artykuł jest recenzją książki Marty Stańczyk Filmowe sensorium. Teoria zmysłów i jej krytyczny potencjał (2023), której autorka przybliża polskiemu czytelnikowi założenia rozwijającej się od lat 90. XX w. teorii zmysłów, rekonstruuje jej filozoficzne zaplecze i pozycję w historii myśli filmowej, eksploruje doświadczanie i opisywanie filmu poprzez poszczególne zmysły i w ujęciu multisensorycznym oraz bada możliwość krytycznego zastosowania teorii zmysłów. Autorka recenzji sytuuje publikację w szerszym kontekście wątpliwości związanych z często zbyt dowolnym wykorzystywaniem ucieleśnionej perspektywy w humanistyce, a także odczytuje zaproponowaną przez Stańczyk teorię zmysłów przez pryzmat rozwijanego na obszarze teorii afektów pojęcia „słabej teorii”. Choć lektura może pozostawiać czytelnika z pewnym niedosytem, ze względu na wnikliwość i erudycyjność autorki oraz przyjęcie przez nią otwarcie etycznej perspektywy książka Stańczyk stanowi niezwykle cenny i oryginalny wkład w polską myśl filmową.


Słowa kluczowe:

teoria zmysłów, kino jako doświadczenie zmysłowe, zwrot somatyczny, słaba teoria, Vivian Sobchack

Budzik, J. H. (1 marca 2024). (Drżące) ciało w kinie: o wielozmysłowej teorii odbioru filmowego (Marta Stańczyk: „Filmowe sensorium. Teoria zmysłów i jej krytyczny potencjał”). ArtPapier, 5 (485), http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=481&artykul=9754
  Google Scholar

Lingis, A. (1994). The Society of Dismembered Body Parts. W: Deleuze and the Theatre of Philosophy, red. C. V. Boundas, D. Olkowski, New York – London: Routledge, ss. 289-303.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315112503-15   Google Scholar

Sedgwick, E. K. (2014). Czytanie paranoiczne, czytanie reparacyjne, albo masz paranoję i pewnie myślisz, że ten tekst jest o tobie, tłum. M. Szcześniak, Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej, 5, https://doi.org/10.36854/widok/2014.5.1148
DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2014.5.1148   Google Scholar

Sobchack, V. (2012). Pieprzyć ciało/przetrzymać tekst, czyli jak wyjść cało z tego stulecia. W: Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba (red.). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  Google Scholar

Stańczyk, M. (2023). Filmowe sensorium. Teoria zmysłów i jej krytyczny potencjał. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Stewart, K. (2008). Weak theory in an unfinished world. Journal of Folklore Research, 45 (1), ss. 71-82.
DOI: https://doi.org/10.2979/JFR.2008.45.1.71   Google Scholar

Vaahtera, T. (2024). Strong and Weak Theories of Capacity: Eve Kosofsky Sedgwick, Disability, and Contemporary Capacity Theorizing. Open Cultural Studies 8 (1). https://doi.org/10.1515/culture-2024-0003
DOI: https://doi.org/10.1515/culture-2024-0003   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-12-23

Cited By / Share

Rachubińska, K. (2024) „Filmowe spotkania z ciałem”, Kwartalnik Filmowy, (128), s. 213–221. doi: 10.36744/kf.3728.

Autorzy

Klaudia Rachubińska 
klaudia.rachubinska@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-8240-0643

Badaczka filmu i kultury wizualnej, absolwentka Wydziału Psychologii oraz Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Zatrudniona w Zakładzie Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Od 2022 r. redaktorka „Kwartalnika Filmowego”, w latach 2018-2021 sekretarz redakcji internetowego czasopisma naukowego „Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu”, członkini Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. Laureatka XXIII Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka. Pracuje nad rozprawą doktorską poświęconą wizerunkom kobiet w muzyce rozrywkowej.



Statystyki

Abstract views: 36
PDF downloads: 16


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Klaudia Rachubińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.