„You're one of me?" Ciało jako nośnik tożsamości w filmach Davida Cronenberga

Klaudia Rachubińska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Tematem artykułu są przemiany złożonych relacji między ciałem a tożsamością w twórczości Davida Cronenberga na przestrzeni ponad 25 lat, które minęły od wkroczenia reżysera do kina głównego nurtu. Na przykładzie Skanerów, pierwszego filmu stawiającego problem tożsamości w centrum zainteresowania, zostają nakreślone typowe dla wczesnych dzieł reżysera cielesne podstawy tożsamości oraz konsekwencje zatarcia granic ciała dla sposobu odczuwania przez bohaterów własnego „ja”. Martwa strefa i Pająk wskazują na stopniowe przesuwanie zainteresowań twórcy z zagadnień związanych z przestrzennymi ramami ciała na pytanie o trwałość tożsamości w czasie oraz na problem ciała jako nośnika informacji. Zagadnienia te zostają rozwinięte w dwóch kolejnych filmach reżysera, Historii przemocy i Wschodnich obietnicach, które stanowią świadectwo zmiany spojrzenia reżysera na ciało i tożsamość; jest to zarazem zmiana perspektywy z indywidualnej na społeczno-polityczną.


Słowa kluczowe:

David Cronenberg, ciało, tożsamość

Beard, William. 2006. The artist as monster: the cinema of David Cronenberg. Toronto-Buffalo-London: University of Toronto Press.
  Google Scholar

Browning, Mark. 2007. David Cronenberg: Author or Filmmaker? Bristol-Chicago: Intellect Books.
  Google Scholar

Douglas, Mary. 2007. Czystość i zmaza. Tłum. M. Bucholc. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Foucault, Michel. 2009. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Tłum. T. Komendant. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
  Google Scholar

Loska, Krzysztof, Andrzej Pitrus. 2003. David Cronenberg: rozpad ciała, rozpad gatunku. Kraków: Rabid.
  Google Scholar

Pospíšil, Tomáš. 2005. Attractive Ambiguities: Epistemological Uncertainty of the Films of David Cronenberg. W: J. Chovanec (red.) Theory and Practice in English Studies Volume 4: Proceedings from the Eighth Conference of British, American and Canadian Studies. Brno: Masarykova univerzita.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-12-31

Cited By / Share

Rachubińska, K. (2013) „„You’re one of me?" Ciało jako nośnik tożsamości w filmach Davida Cronenberga”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), s. 179–192. doi: 10.36744/kf.2717.

Autorzy

Klaudia Rachubińska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Absolwentka Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, dokto­rantka w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu War­szawskiego, członkini Grupy ETC. Przygotowuje rozprawę doktorską o feministycznych strategiach deestetyzacji kobiecego ciała w kulturze popular­nej i sztuce współczesnej.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Klaudia Rachubińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.