„You're one of me?" Ciało jako nośnik tożsamości w filmach Davida Cronenberga
Abstrakt
Tematem artykułu są przemiany złożonych relacji między ciałem a tożsamością w twórczości Davida Cronenberga na przestrzeni ponad 25 lat, które minęły od wkroczenia reżysera do kina głównego nurtu. Na przykładzie Skanerów, pierwszego filmu stawiającego problem tożsamości w centrum zainteresowania, zostają nakreślone typowe dla wczesnych dzieł reżysera cielesne podstawy tożsamości oraz konsekwencje zatarcia granic ciała dla sposobu odczuwania przez bohaterów własnego „ja”. Martwa strefa i Pająk wskazują na stopniowe przesuwanie zainteresowań twórcy z zagadnień związanych z przestrzennymi ramami ciała na pytanie o trwałość tożsamości w czasie oraz na problem ciała jako nośnika informacji. Zagadnienia te zostają rozwinięte w dwóch kolejnych filmach reżysera, Historii przemocy i Wschodnich obietnicach, które stanowią świadectwo zmiany spojrzenia reżysera na ciało i tożsamość; jest to zarazem zmiana perspektywy z indywidualnej na społeczno-polityczną.
Słowa kluczowe:
David Cronenberg, ciało, tożsamośćBibliografia
Beard, William. 2006. The artist as monster: the cinema of David Cronenberg. Toronto-Buffalo-London: University of Toronto Press.
Google Scholar
Browning, Mark. 2007. David Cronenberg: Author or Filmmaker? Bristol-Chicago: Intellect Books.
Google Scholar
Douglas, Mary. 2007. Czystość i zmaza. Tłum. M. Bucholc. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Foucault, Michel. 2009. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Tłum. T. Komendant. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Google Scholar
Loska, Krzysztof, Andrzej Pitrus. 2003. David Cronenberg: rozpad ciała, rozpad gatunku. Kraków: Rabid.
Google Scholar
Pospíšil, Tomáš. 2005. Attractive Ambiguities: Epistemological Uncertainty of the Films of David Cronenberg. W: J. Chovanec (red.) Theory and Practice in English Studies Volume 4: Proceedings from the Eighth Conference of British, American and Canadian Studies. Brno: Masarykova univerzita.
Google Scholar
Autorzy
Klaudia Rachubińskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Absolwentka Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, doktorantka w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, członkini Grupy ETC. Przygotowuje rozprawę doktorską o feministycznych strategiach deestetyzacji kobiecego ciała w kulturze popularnej i sztuce współczesnej.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Klaudia Rachubińska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Klaudia Rachubińska, „No Time, Make, or Reason”. Afektywne formy teledysku „Only You” zespołu Portishead , Kwartalnik Filmowy: Nr 123 (2023): Tempo i rytm
- Klaudia Rachubińska, Filmowe spotkania z ciałem , Kwartalnik Filmowy: Nr 128 (2024): Dekolonizacja dyskursów filmowych