Nieludzkie, arcyludzkie. Wnętrze ciała w twórczości Davida Cronenberga

Klaudia Rachubińska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Figura granicy jest naczelną metaforą kina Davida Cronenberga. W swych filmach reżyser operuje na pograniczu między wnętrzem i zewnętrzem, między tym, co własne i obce, ludzkie i nieludzkie. Wykorzystując narzędzia psychoanalizy kultury, posthumanizmu i myśli feministycznej trzeciej fali, autorka analizuje znaczenie tych granic, zaś w szczególności przepuszczalnych granic ciał Cronenbergowskich bohaterów, którzy zdają się raczej łączyć wnętrze z zewnętrzem, niż je rozdzielać. Analiza skupia się w największym stopniu na filmie Mucha – refleksji o wnętrzu ciała, jego przemianach i rozpadzie, o poszukiwaniu własnej tożsamości i przekształceniach podmiotowości, o konfrontacji z tym, co obce i nieznane: w cielesności i seksualności, nauce i technologii, chorobie i śmierci. Autorka wskazuje na znaczenie nietrwałości granic ciała, tożsamości i człowieczeństwa, ich podatności na ingerencję, nieraz prowadzącej do zatarcia granic samej rzeczywistości.


Słowa kluczowe:

David Cronenberg, granica, ciało

Beard William, The Artist as Monster: The Cinema of David Cronenberg, University of Toronto Press, Toronto-Buffalo – London, 2006, s. 200, 205-206.
  Google Scholar

Creed Barbara, The Monstrous-Feminine: Film, Feminism, Psychoanalysis, Routledge, London 2003.
  Google Scholar

Douglas Mary, Czystość i zmaza, tłum. M. Bucholc, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2007, s. 155.
  Google Scholar

Kristeva Julia, Czarne słońce. Depresja i melancholia, tłum. M. P. Markowski, R, Ryziński, Universitas, Kraków 2007 s. 232.
  Google Scholar

Kristeva Julia, Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, tłum. M. Falski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007, s. 7-10, 13, 29, 59, 70.
  Google Scholar

Loska Krzysztof, Pitrus Andrzej, David Cronenberg: rozpad ciała, rozpad gatunku, Rabid, Kraków 2003, s. 36, 109, 118, 121.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-09-30

Cited By / Share

Rachubińska, K. (2012) „Nieludzkie, arcyludzkie. Wnętrze ciała w twórczości Davida Cronenberga”, Kwartalnik Filmowy, (79), s. 47–60. doi: 10.36744/kf.2819.

Autorzy

Klaudia Rachubińska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizual­nego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Klaudia Rachubińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.