Zemsta Gombrowiczem podszyta. „Dziedziczka” Williama Wylera i „Plac Waszyngtona” Agnieszki Holland jako świadectwa lektury tekstu charakterystyczne dla swoich czasów
Abstrakt
Autorka porównuje dwie adaptacje filmowe powieści Henry’ego Jamesa Dom na Placu Waszyngtona (Washington Square) oddalone w czasie o prawie pięćdziesiąt lat, co w historii kina jest niemal całą epoką, zarówno pod względem technicznym, jak i rozwoju świadomości filmowej widzów. Wajda skupia się na postaci głównej bohaterki i dzięki niej podkreśla elementy potwierdzające tezę Alicji Helman, że adaptacja jest świadectwem wirtualnego typu lektury określonej zbiorowości w określonym miejscu i czasie.
Słowa kluczowe:
Henry James, adaptacja, William Wyler, Agnieszka HollandBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Katarzyna Wajdakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, przygotowuje doktorat o peerelowskim kryminale
Statystyki
Abstract views: 7PDF downloads: 2
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Katarzyna Wajda

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Katarzyna Wajda, Między Pragą a Hollywood – kino Jana Svěráka , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów
- Katarzyna Wajda, Gdy biedni Polacy nie tylko patrzą na getto. „Wielki Tydzień” Andrzeja Wajdy , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków