Zemsta Gombrowiczem podszyta. „Dziedziczka” Williama Wylera i „Plac Waszyngtona” Agnieszki Holland jako świadectwa lektury tekstu charakterystyczne dla swoich czasów

Katarzyna Wajda

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka porównuje dwie adaptacje filmowe powieści Henry’ego Jamesa Dom na Placu Waszyngtona (Washington Square) oddalone w czasie o prawie pięćdziesiąt lat, co w historii kina jest niemal całą epoką, zarówno pod względem technicznym, jak i rozwoju świadomości filmowej widzów. Wajda skupia się na postaci głównej bohaterki i dzięki niej podkreśla elementy potwierdzające tezę Alicji Helman, że adaptacja jest świadectwem wirtualnego typu lektury określonej zbiorowości w określonym miejscu i czasie.



Słowa kluczowe:

Henry James, adaptacja, William Wyler, Agnieszka Holland

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-06-30

Cited By / Share

Wajda, K. (2004) „Zemsta Gombrowiczem podszyta. „Dziedziczka” Williama Wylera i «Plac Waszyngtona» Agnieszki Holland jako świadectwa lektury tekstu charakterystyczne dla swoich czasów”, Kwartalnik Filmowy, (46), s. 144–169. doi: 10.36744/kf.3646.

Autorzy

Katarzyna Wajda 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizual­nych UJ, przygotowuje doktorat o peerelowskim kryminale



Statystyki

Abstract views: 7
PDF downloads: 2


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Katarzyna Wajda

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.