Gdy biedni Polacy nie tylko patrzą na getto. „Wielki Tydzień” Andrzeja Wajdy
Abstrakt
To bardzo wnikliwe studium postaw artystycznych i krytycznych wobec opowiadania Jerzego Andrzejewskiego Wielki Tydzień i filmowej adaptacji Andrzeja Wajdy. Tragiczny los warszawskiego getta wpisał się w historię miasta i w losy ludzi po dwóch stronach muru, ale – jak podkreśla Katarzyna Wajda – stał się też przedmiotem propagandy i ideologicznych manipulacji. Nie uniknął tego Andrzejewski, ale autorka twierdzi, że Wajda wyszedł z tego obronną ręką, choć nie szczędzono mu kąśliwych uwag z obu stron. Widzimy, jak trudny to był czas i jak trudne lub wręcz niemożliwe jest zachowanie obiektywizmu, oraz jak łatwo popaść w skrajności, gdy zapadają wyroki.
Słowa kluczowe:
Andrzej Wajda, Jerzy Andrzejewski, warszawskie ghettoBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Katarzyna Wajdakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwentka filologii polskiej na UJ, studentka filmoznawstwa, autorka pracy magisterskiej o wojennych filmach Andrzeja Wajdy, doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Interesuje się związkami kina z polityką.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Katarzyna Wajda

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Katarzyna Wajda, Między Pragą a Hollywood – kino Jana Svěráka , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów
- Katarzyna Wajda, Zemsta Gombrowiczem podszyta. „Dziedziczka” Williama Wylera i „Plac Waszyngtona” Agnieszki Holland jako świadectwa lektury tekstu charakterystyczne dla swoich czasów , Kwartalnik Filmowy: Nr 46 (2004): Filmowe labirynty narracji