Gdy biedni Polacy nie tylko patrzą na getto. „Wielki Tydzień” Andrzeja Wajdy

Katarzyna Wajda

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

To bardzo wnikliwe studium postaw artystycznych i krytycznych wobec opowiadania Jerzego Andrzejewskiego Wielki Tydzień i filmowej adaptacji Andrzeja Wajdy. Tragiczny los warszawskiego getta wpisał się w historię miasta i w losy ludzi po dwóch stronach muru, ale – jak podkreśla Katarzyna Wajda – stał się też przedmiotem propagandy i ideologicznych manipulacji. Nie uniknął tego Andrzejewski, ale autorka twierdzi, że Wajda wyszedł z tego obronną ręką, choć nie szczędzono mu kąśliwych uwag z obu stron. Widzimy, jak trudny to był czas i jak trudne lub wręcz niemożliwe jest zachowanie obiektywizmu, oraz jak łatwo popaść w skrajności, gdy zapadają wyroki.



Słowa kluczowe:

Andrzej Wajda, Jerzy Andrzejewski, warszawskie ghetto

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-06-30

Cited By / Share

Wajda, K. (2001) „Gdy biedni Polacy nie tylko patrzą na getto. «Wielki Tydzień» Andrzeja Wajdy”, Kwartalnik Filmowy, (34), s. 78–101. doi: 10.36744/kf.4153.

Autorzy

Katarzyna Wajda 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwentka filologii polskiej na UJ, studentka filmoznawstwa, autorka pracy magisterskiej o wojennych filmach Andrzeja Wajdy, do­ktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizu­alnych UJ. Interesuje się związkami kina z polityką.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Katarzyna Wajda

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.