Między Pragą a Hollywood – kino Jana Svěráka
Abstrakt
Jan Svĕrák to najbardziej znany – głównie za sprawą nagrodzonego Oscarem Koli (1997) – przedstawiciel tzw. młodego kina czeskiego, czyli pokolenia dzisiejszych trzydziesto- i czterdziestolatków, w większości absolwentów praskiego FAMU, dzięki którym czeska kinematografia zaczęła od połowy lat 90. XX wieku przeżywać swoisty renesans. Tekst jest próbą charakterystyki stylu reżysera, jego dotychczasowej twórczości (gdzie dużą rolę odegrał Zdenĕk Svĕrák, scenarzysta i ulubiony aktor syna) – począwszy od debiutanckiej Szkoły podstawowej (1991), poprzez Akumulator 1 (1994), Jazdę (1994), Kolę po superprodukcję Ciemnoniebieski świat (2001). Według autorki filmy Svĕráka swój sukces – mierzony zarówno wynikami rodzimych box office’ów, jak i międzynarodowymi nagrodami – zawdzięczają twórczemu nawiązaniu do poetyki czeskiej szkoły lat 60. z jej tragikomiczną wizją świata i człowieka, połączonemu z umiejętnym wykorzystywaniem znanych konwencji i schematów gatunkowych.
Słowa kluczowe:
Jan Svěrák, kino czeskie, FAMUBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Katarzyna Wajdakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwentka polonistyki i filmoznawstwa UJ, współautorka haseł i omówień w Encyklopedii kina (red. T. Lubelski, Kraków 2003), Słownika filmu (red. R. Syska, Kraków 2005) i Światowej encyklopedii filmu religijnego (red. ks. M. Lis i A. Garbicz, Kraków 2007).
Statystyki
Abstract views: 32PDF downloads: 12
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Katarzyna Wajda

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Katarzyna Wajda, Zemsta Gombrowiczem podszyta. „Dziedziczka” Williama Wylera i „Plac Waszyngtona” Agnieszki Holland jako świadectwa lektury tekstu charakterystyczne dla swoich czasów , Kwartalnik Filmowy: Nr 46 (2004): Filmowe labirynty narracji
- Katarzyna Wajda, Gdy biedni Polacy nie tylko patrzą na getto. „Wielki Tydzień” Andrzeja Wajdy , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków