Droga na Wschód. Inne spojrzenie na „Powrót” Andrieja Zwiagincewa
Abstrakt
Celem artykułu jest pokazanie związków zarówno formalnych, jak i treściowych, zachodzących pomiędzy rosyjskim filmem Powrót Andrieja Zwiagincewa a dziełem japońskiego reżysera Yasujiro Ozu Dryfująca trzcina (1959). Punkt wyjścia stanowi zbieżność treści obu filmów – powrót po dwunastu latach ojca do domu, konflikt z synem (synami) i jego odejście z życia syna (synów), równoznaczne z uzyskaniem przez niego (nich) dojrzałości. Za łączeniem tych filmów przemawiają wyraźne cytaty z dzieła Ozu (motyw latarni morskiej, pociągu, użycie czerwieni). Film Rosjanina można także połączyć z gatunkiem shomin-geki, którego mistrzem w kinie był Ozu. Analiza filmu Zwiagincewa za pomocą podstawowych kategorii estetyki japońskiej, wyrastających z buddyzmu zen (shibui, mono-no-aware oraz ichigo ichie) ma przybliżyć odpowiedź na pytanie, dlaczego świat, w którym żyją bohaterowie Powrotu, jest naznaczony specyficzną pustką, co z kolei sprawia, że film staje się tak mało „rosyjski”. Próba porównawczego odczytania problematyki i znaczeń zawartych w obu dziełach wykazuje jedność myśli i zamierzeń twórców.
Słowa kluczowe:
Andriej Zwiagincew, Yasujiro Ozu, konflikt pokoleńBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Adam Trwogakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Absolwent MISH UW; obecnie doktorant w Zakładzie Filmu i Audiowizualnosci Instytutu Kultury Polskiej UW; wykłada historię filmu na Wydziale Sztuki Nowych Mediów Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych w Warszawie.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Adam Trwoga

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Adam Trwoga, 120 km/h. O „Dopędzili prom” Carla Theodora Dreyera , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Adam Trwoga, Grając w szachy z Duchampem. O „Rzeźbiarzu z kamerą” Marcina Giżyckiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy