Dziewczyńskie zapiski. O wczesnej twórczości Sadie Benning
Abstrakt
Autorka omawia wczesne prace wideo Sadie Benning, w których nastoletnia artystka odnajduje swój głos za pomocą kamery Fisher Price Pixelvision. Taśmy z lat 1989-1992 – dziewczyńskie, lesbijskie i dziennikowe – są tyleż rozciągniętym w czasie coming outem, konstruowaniem odmieńczej tożsamości, rodzajem wyzwania rzuconego homofobicznemu i seksistowskiemu społeczeństwu, ile ciągłym eksperymentowaniem z medium, płynnie przechodzącym od diarystycznego zapisu codzienności dostępnymi sposobami do różnych form zawłaszczenia materiałów już istniejących.
Słowa kluczowe:
Sadie Benning, queer, dziennikBibliografia
Barr Burlin, No parking between signs: on Sadie Benning’s “Flat is Beautiful” and early works, „Jump Cut. A Review of Contemporary Media” 2009, nr 51, http://www.ejumpcut.org/archive/jc51.2009/sadieBenning/index.html (dostęp: 18.08.2013).
Google Scholar
Carter Mia, The Politics of Pleasure: Cross-Cultural Autobiographic Performance in the Video Works of Sadie Benning, „Signs: Journal of Women in Culture and Society” 1998, t. 23, nr 3, s. 746-752, 757-758, 763.
DOI: https://doi.org/10.1086/495287
Google Scholar
Heuer Megan, A Shimmering Analog Memory: Artists’ films in Pixelvision, http://rhizome.org/editorial/2013/apr/23/shimmering-analog-memory-artists-films-pixelvision/ (dostęp: 18.07.2013).
Google Scholar
Holmlund Chris, When Autobiography Meets Ethnography and Girl Meets Girls: The „Dyke Docs” of Sadie Benning and Su Friedrich, w: Between the Sheets, In the Streets. Queer, Lesbian, Gay Documentary, red. C. Holmlund, C. Fuchs, Minneapolis – London 1997, s. 13, 130-131, 133.
Google Scholar
Horrigan Bill, Sadie Benning or the Secret Annex, „Art Journal” 1995, t. 54, nr 4, s. 27-28.
DOI: https://doi.org/10.2307/777690
Google Scholar
Jenkins Henry, Taking Media in Out Own Hands, „MIT Technology Review”, 9.11.2004, http://www.technologyreview.com/news/403346/taking-media-in-our-own-hands/ (dostęp: 18.07.2013).
Google Scholar
Kearney Mary Celeste, Girls Make Media, London – New York 2006, s. 88.
Google Scholar
Nichols Bill, Typy filmu dokumentalnego, tłum. M. Heberle, D. Rode, w: Metody dokumentalne w filmie, red. D. Rode, M. Pieńkowski, Łódź 2013, s. 39.
Google Scholar
Rigney Melissa, Sadie Benning, „Senses of Cinema” 2003, nr 28, http://sensesofcinema.com/2003/great-directors/benning/ (dostęp: 18.08.2013).
Google Scholar
Russell Catherine, Experimental Ethnography. The Work of Film in the Age of Video, Durham London 1999, s. 276-277, 281, 291-293, 299.
Google Scholar
Yablonsky Linda, Sadie Benning (wywiad), „BOMB” 1993, nr 44, s. 18-20.
Google Scholar
Autorzy
Dagmara Rodekwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Kulturoznawczyni (spec. filmoznawstwo i wiedza o mediach), adiunktka w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ. Interesuje się awangardą filmową, sztuką wideo, feminizmem i teorią queer.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Dagmara Rode
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Dagmara Rode, Trajektorie podnoszenia świadomości w amerykańskich dokumentach drugiej fali feminizmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna