„Z archiwum X” dwieście lat później albo alchemia cyberpunku
Abstrakt
Rode dokonuje analizy filmu Matrix Andy’ego i Larry’ego Wachowskich, stosując następującą strategię – wybiera konkretne interteksty i sprawdza, w jaki sposób modyfikują one znaczenie filmowych pre-tekstów. W ujęciu Rode intertekstami Matrixa są: seria Z Archiwum X z amerykańską obsesją bycia kontrolowanym i terrorem wywoływanym przez system totalitarny; wideo-manifest Richarda Serry z 1978 r., zrealizowany w czasach największego rozczarowania telewizją; cyberpunk z jego akcesoriami i podziałem na zdegradowany świat materialny oraz budującą nadzieję sieć; produkcja Davida Lyncha przesiąknięta intuicją istnienia wielu światów równoległych; proza Philipa K. Dicka; refleksje inspirowane koncepcjami z psychoanalizy; mitologia chrześcijańska; gnostycyzm i średniowieczna alchemia. Zaawansowana technologia Matrixa wymykająca się spod kontroli człowieka budzi skojarzenia z historią Golema i Frankensteina.
Słowa kluczowe:
Richard Serra, Philip K. Dick, technologiaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Dagmara Rodekwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Studentka IV roku kulturoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego (specjalność filmoznawstwo).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Dagmara Rode

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Dagmara Rode, Trajektorie podnoszenia świadomości w amerykańskich dokumentach drugiej fali feminizmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Dagmara Rode, „Landscape film” – o pewnym epizodzie w historii brytyjskiego filmu awangardowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Dagmara Rode, „Pokonani mężczyźni”. O męskości w filmach Europy Środkowo-Wschodniej , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Dagmara Rode, Dziewczyńskie zapiski. O wczesnej twórczości Sadie Benning , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Dagmara Rode, Lucyferiańskie kino Kennetha Angera , Kwartalnik Filmowy: Nr 41-42 (2003): Mit i film